Buddyproject Bouwkunde schept contact

Sputterende plasma’s

Bunkerfestival zonnig verlopen
Gemeente: zes ton voor studentenstad Eindhoven
15 mei 2008 - Eindhoven moet snel worden omgevormd tot een dynamische studentenstad. Dat is nodig om studenten en jonge kenniswerkers aan te trekken. Het Eindhovense College van B&W informeert deze week de gemeenteraad over haar nota ‘Studentenstad Eindhoven’, met daarin aanbevelingen en suggesties om dat doel te bereiken. De komende drie jaar komt er uit bestaande middelen zes ton voor beschikbaar.

In oktober 2007 heeft de TU/e over studentenstad Eindhoven al een eigen nota gepresenteerd. Nu is dan ook de gemeentelijke nota gereed en volgens de projectleider en samensteller Rob ter Steege worden de raadsleden er vandaag, 15 mei, over geïnformeerd. De nota benoemt drie doelstellingen die de gemeente in nauwe samenwerking met de TU/e, Fontys en de Design Academy wil zien te realiseren. Om te beginnen moeten meer studenten zich gaan vestigen in de stad. Nu zijn dat er 8.500 op een totaal van zo’n 24.000 studenten. In de TU/e-nota van oktober is sprake van de ambitie om over twaalf jaar 15.000 studenten binnen de gemeentegrenzen te hebben. Dat soort aantallen is in de gemeentelijke nota niet terug te vinden. Ook streeft de gemeente naar een betere zichtbaarheid en een grotere participatie van studenten in Eindhoven. En het imago als studentenstad moet opgevijzeld worden, waarbij een profilering als ‘eigenwijze’ of ‘eigenzinnige’ studentenstad de voorkeur heeft.

Overdragen
Om deze doelstellingen te realiseren wordt een groot aantal aanbevelingen en suggesties gedaan. Zo wordt gepleit voor de invoering van (chip)kaart, waarmee studenten korting kunnen krijgen op culturele en andersoortige voorzieningen. Een ‘buddysysteem’, waarbij een ouderejaars een nieuwkomer wegwijs maakt in Eindhoven, zou de angst moeten wegnemen om het ouderlijk huis te verlaten. Met wooncorporaties moeten prestatieafspraken gemaakt worden om te komen tot een kwalitatief hoger aanbod van studentenhuisvesting.

Om de zichtbaarheid van studenten te verhogen zouden ze meer in het centrum te vinden moeten zijn. Bijvoorbeeld tijdens de introductieperiode in augustus. De stad zou in die periode zelfs symbolisch kunnen worden overgedragen aan de studenten. De universiteit zou de openingstijden van studentenfaciliteiten moeten verruimen. Festivals en andere studentenactiviteiten moeten vaker naar de binnenstad verplaatst worden. Voor ambitieuze studenten wil de gemeente mogelijkheden scheppen om hun talenten te ontwikkelen in zogeheten Talentcenters.

Vrijwilligerswerk van studenten in de stad zou beloond kunnen worden met ‘social miles’, die ingeruild kunnen worden voor allerlei sociale activiteiten, zoals een concertbezoek of contributie voor een sportclub.

Openstelling
In de nota wordt ook toegezegd dat naar een langere openstelling van horecagelegenheden gekeken gaat worden. “Al is dit politiek wel een zwaar beladen onderwerp”, aldus Ter Steege.

Volgens de projectleider moet de nota vooral als een startdocument gezien worden. Ter Steege: “In juni wil ik om tafel met de betrokken wethouders, vertegenwoordigers van de kennisinstellingen en met een representatieve groep studenten om concrete projecten te definiëren.” Omdat voor de uitvoering van de plannen gebruik gemaakt wordt van bestaande middelen, verwacht hij niet dat er van de kant van de gemeenteraad problemen ontstaan. De TU/e heeft toegezegd er jaarlijks twee ton in te steken en Fontys maakt er één ton voor vrij./.