Buddyproject Bouwkunde schept contact

Sputterende plasma’s

Bunkerfestival zonnig verlopen
Student Job Vissers wint Omloop der Kempen
15 mei 2008 - Job Vissers (23), student Scheikundige Technologie, heeft zondag in Veldhoven de wielerronde de Omloop der Kempen gewonnen, de belangrijkste wielerronde van deze regio. Het is de grootste zege in de wielercarrière van Vissers, die zich nu gaat richten op het Nederlands kampioenschap.
Winnaar Job Vissers op het ereschavot. Links van hem nummer twee Bram Schmitz en rechts Michaël van Staeyen die als derde over de finish kwam.

De winst van Vissers was verrassend. Het deelnemersveld in Veldhoven bestond voor een groot deel uit profs en semiprofs, terwijl Vissers een onbetaalde clubrenner is. In de massasprint versloeg hij onder meer Raborenner Michael van Stayen. De regerende wereldkampioen veldrijden, Lars Boom, probeerde in de slotkilometers nog weg te komen, maar kon niet voorkomen dat de wedstrijd uitliep op een massaspurt.

Vissers zelf had van tevoren niet gedacht aan een podiumplaats. De vorm was de laatste weken wat minder en pas de laatste week was hij weer serieus kilometers aan het maken. En zo dacht hij vooraf ook over de Omloop der Kempen: “Mooi voor de kilometers. Maar dat de trainingsinspanning er zo uit zou komen, had ik echt niet verwacht. Dat belooft wat.”

De student ST heeft zijn ogen nu gericht op het WK wielrennen voor studenten (op 25 mei, in Nijmegen) en op het Nederlandse kampioenschap, op 29 juni in Ootmarsum. Het NK bestaat uit een wedstrijd voor profrenners en een wedstrijd voor amateurs, verreden in een gezamenlijke koers. Vissers werd vorig jaar achtste bij de elite zonder contract, dit jaar gaat hij voor eerste plek. En dat is geen dagdromerij. “Na de winst van zondag niet. Ik heb nog een maand; ik ga er volledig voor”, zegt Vissers.

Volgens de 23-jarige student zijn er meerdere professionele wielerploegen waar hij zo aan de slag zou kunnen, maar de studie gaat nu even voor. Zijn bachelor heeft hij al binnen - cum laude - en met de masteropleiding gaat het dezelfde kant op. Over anderhalf jaar wil hij klaar zijn, om daarna wielerprof te worden. “Ik heb gisteren wel laten zien dat dit zeker tot de mogelijkheden behoort.”./.