Buddyproject Bouwkunde schept contact

Sputterende plasma’s

Bunkerfestival zonnig verlopen
De nachtmerrie van elke decaan
15 mei 2008 - Het tot de grond toe afbranden van het onderkomen van je faculteit. Voor elke decaan zal het een nachtmerrie zijn. Jan Westra, decaan van TU/e-faculteit Bouwkunde, vertelde op Omroep Brabant dat hij zich goed kon voorstellen hoe zijn Delftse collega Wytze Patijn zich op dit moment moet voelen. De desastreuze brand van de bouwkundefaculteit in Delft beheerste dinsdag alle nieuwsuitzendingen.
Foto: ANP

Gisteren werd bekend dat het gebouw, dat ook deels instortte, als volkomen verloren moet worden beschouwd. En daarmee ook de omvangrijke en unieke bibliotheek met meer dan 40.000 boeken. Dit, nog los van al het studiemateriaal van studenten en docenten, dat ook verloren is gegaan. Wel wist de brandweer woensdag bijna alle stoelen van de Rietveldcollectie uit het gebouw te halen. Ook tientallen maquettes overleefden de vuurzee. In de omgeving van de faculteit is asbest gevonden. De gemeente onderzoekt de gevolgen hiervan.

Westra wil zijn Delftse collega en de studenten graag ter wille zijn om ze te helpen. “We hebben hier een fantastisch gebouw en fantastische faciliteiten, zoals onze werkplaats en onze bibliotheek. We willen de gedupeerde Delftse studenten en docenten graag in de gelegenheid stellen hiervan gebruik te maken. Dan moeten ze natuurlijk niet allemaal tegelijk langskomen. Maar ik kan me voorstellen dat er eens per week een extra trein direct vanuit Delft naar Eindhoven rijdt om een groep van hen zo snel mogelijk deze kant op te krijgen.”

De bouwkundestudenten van de TU Delft krijgen tenten als tijdelijke atelierruimte. De Delftse collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg liet weten dat de tentamens gewoon doorgaan en dat er vanaf maandag weer college wordt gegeven. Daarvoor wordt samen met andere faculteiten naar zalen gezocht.