Buddyproject Bouwkunde schept contact

Sputterende plasma’s

Bunkerfestival zonnig verlopen
TU/e-holding uitgebreid met drie bedrijven
15 mei 2008 - De TU/e-holding is onlangs uitgebreid met participaties in drie ondernemingen rond TU/e-alumni. Het gaat om de bedrijven HowTech bv, waarin de TU/e een aandeel van een half procent heeft, en om NeoDec bv en Fistuca bv. Van die laatste twee heeft de universiteit tien procent van de aandelen.

Bovendien zitten er nog tien participaties in de pijplijn, vertelt Bart de Jong van Innovation Lab. Als die er zijn, dan komt het totaal op ongeveer dertig. Doel van de deelnemingen is de bedrijven op weg te helpen, waarbij ze zo min mogelijk geld hoeven uit te geven. Wanneer de bedrijven goed op weg zijn, laat de TU/e zich uiteindelijk uitkopen - en krijgt daarmee een vergoeding voor de inspanningen. Het is uitdrukkelijk niet het doel aandelen lang vast te houden. Bij Fistuca en NeoDec brengt de TU/e het intellectueel eigendomsrecht en gebruik van faciliteiten in, in ruil voor een belang van tien procent. Het gaat in beide gevallen weliswaar om vindingen van de oprichters, maar de universiteit zorgde voor het vastleggen van de rechten.

NeoDec zit nog volop in de ontwikkelingsfase. Het bedrijf van promovendi drs. Joost Valeton en ir. Ko Hermans werkt aan technologie om met eenvoudige printers bij kamertemperatuur elektronische circuits te printen, met speciale geleidende inkt. “Dit is een heel interessante onderneming, omdat de toepassingen wel eens heel breed zouden kunnen worden. Ze praten momenteel met de grote jongens op gebied van inktjettechnologie”, aldus De Jong.

Fistuca, opgericht door oud-Bouwkundestudent ir. Jasper Winkes, werkt momenteel aan een prototype. Het idee van Winkes: toepassing van motortechnologie op heiblokken om ze veel efficiënter te maken.

HowTech is al een stuk verder. Oprichter dr.ir. Xiaogang Mao heeft zijn eerste product al verkocht: het staat binnenkort te pronken bij de ingang van een van de sportcomplexen op de Olympische Spelen. Het gaat om een systeem met grote schermen waarop filmbeelden meebewegen met passerende wandelaars, het zogeheten SyncMovie systeem. Het belang van een half procent is een beloning voor eerdere ondersteuning door Innovation Lab, laat De Jong weten./.