Buddyproject Bouwkunde schept contact

Sputterende plasma’s

Bunkerfestival zonnig verlopen
Facultyclub houdt debat over ICMS
15 mei 2008 - Het belang van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen voor de TU/e staat maandag 26 mei centraal in een bijeenkomst georganiseerd door de Facultyclub. Vanaf 17.00 uur zullen Bert Meijer en Jan Blom het publiek overtuigen van de voor- en nadelen van de aanwezigheid van zo’n instituut op de TU/e.

Het is de eerste keer dat de Facultyclub een dergelijke discussiebijeenkomst organiseert. Voorzitter Gerrit Kroesen zegt dat er behoefte is aan debat over belangrijke kwesties die zich afspelen op de TU/e. “Wij wensen openbare discussies op academisch niveau over thema’s die de universiteit en onze mensen bezig houden. Ons recept is om op iedere bijeenkomst een duidelijke voorstander te hebben, een duidelijke tegenstander en een sterke en onafhankelijke moderator.”

De eerste bijeenkomst gaat over het nieuwe Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS). De kartrekker en medeoprichter van dit instituut, prof. Bert Meijer, zal in een inleiding uitleggen uit welke twee componenten het ICMS bestaat. Haar inhoudelijke kant gaat over technische wetenschappelijk en interdisciplinair onderzoek naar zelforganiserende processen. Processen die aan de oorsprong van het leven hebben gestaan en nu worden gebruikt om kleine fabriekjes te bouwen. Daarnaast biedt het instituut een faciliteit om op de Campus workshops te organiseren over complexe vraagstukken. Meijer zal het grote belang van deze activiteiten voor de TU/e uiteenzetten.

Als tegenstander is Jan Blom uitgenodigd. Deze TU/e hoogleraar Elektrotechniek heeft kritiek op de keuze van dit onderwerp als speerpunt van de TU/e. Hij is volgens Kroesen van mening dat de vraag naar het ontstaan van het leven niet thuishoort op een technische universiteit maar eerder op een algemene universiteit.

Moderator is prof. Jan Westra, decaan Bouwkunde op de TU/e. Hij heeft ervaring in het leiden van pittige discussies.

Het evenement vindt plaats in de University Club en wordt afgesloten met een receptie, die door de Facultyclub wordt aangeboden. Inschrijven voor het bijwonen van de bijeenkomst is nog mogelijk, ook voor niet-leden.Stuur een mail naar facultyclub@tue.nl /.