Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
Geen heroverweging plannen brandveiligheid
22 mei 2008 - De TU/e gaat de bestaande plannen voor de brandveilig-heid niet heroverwegen naar aanleiding van de brand op de TU Delft. Het ontbreken van compartimentering zou ervoor gezorgd hebben dat de brand in Delft zo groot werd. Ook op de TU/e ontbreekt deze voorziening in diverse gebouwen. De Eindhovense brandweer is nog niet akkoord met de TU/e-plannen.

Het universiteitsbestuur besloot onlangs om in de gebouwen die in het kader van masterplan Campus 2020 gesloopt of ge-renoveerd worden, niet alle voorgeschreven maatregelen voor brandveiligheid te treffen. Zo worden in de bovenste helft van het Hoofdgebouw, Corona en N-laag geen brandcompartimenten aangebracht. Als compensatie zet de TU/e beheersmaatregelen in, zoals brandwachten en het omlaag brengen van de vuurlast.

Keuzes
Volgens de directeur van de Dienst Huisvesting (DH), Piet van Happen, gaat het om ‘weloverwogen keuzes, waar lang over gesproken is’. Hij benadrukt dat de TU/e vele miljoenen gaat investeren in de genoemde gebouwen en dat garanties tegen brand niet bestaan. Overigens is de universiteit volledig verzekerd tegen brandschade.

De Eindhovense brandweer, die twee weken terug een gesprek had met een TU/e-delegatie over de plannen, is nog niet akkoord met de plannen. De brandweer heeft een lijst gevraagd waarin precies staat wat de universiteit niet uitvoert van de wettelijke eisen en welke compenserende maatregelen daar tegenover staan, aldus Toon Verhoeven van de brandweer. De plannen zullen net zo nauwgezet bekeken worden als anders. De Delftse brand heeft daar geen invloed op, vertelt Verhoeven.

Serieus probleem
Prof.ir. Jan Westra, decaan van de faculteit Bouwkunde, hoopt niet dat de brand in Delft leidt tot een grote toename van het aantal aanmeldingen in Eindhoven. Westra: “Dan hebben we een serieus probleem. Wij kunnen de studenten nu al nauwelijks aan.” De Eindhovense faculteit Bouwkunde anticipeert niet op een toeloop uit Delft. “We nemen een afwachtende houding aan”, aldus de decaan.

De brand leidt er voorlopig niet toe dat veel Delftse studenten naar Eindhoven komen. Jac Marks, die bij Bouwkunde is aangewezen als coördinator voor hulpvragen vanuit Delft, had deze week maandag pas één aanmelding. Ook de Bouwkunde-bieb heeft nog geen Delftse studenten gezien. Er wordt gesproken met Delft over de optie om Delftse studenten ‘op afstand’ boeken te laten lenen, waarbij de geleende boeken opgestuurd worden, laat Mark Wolffe van de Eindhovense Bouwkundebieb weten./.