Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
‘Even googelen naar ontwerpwedstrijd’
22 mei 2008 - Een elegante en stoere tas noemt Industrial Design student Lissa Kooijman haar Hydralis, de handtas waarmee ze, haast per toeval, een nominatie voor de New Yorkse Independent Handbag Designer Award in de wacht sleepte. Zonder googelen en een vrienden-dienst voor en medestudent Joris van Gelder was het niet zover gekomen.
Foto: Joris van Gelder

Ze had die ochtend in het atelier van Industrial Design zitten knutselen aan een aluminium rugtas voor haar nieuwe laptop. Het stukje metaal dat over was leek wel aardig voor een handtasje. Ze maakte een mooie curve in de vorm van een waterdruppel, ponste gaatjes om een okerkleurige vilten zijkant te bevestigen en lijmde er als sluiting de sterkst mogelijke magneten op. Het handvat kreeg de vorm zoals je die in kartonnen dozen ziet. Een vorm die alleen maar kan dienen om er iets mee vast te pakken. In twee á drie uur was de tas klaar. En de naam ook: Hydralis, een samenvoeging van het woord voor water en een deel van haar voornaam.

Toevallig zou ze die middag op verzoek van medestudent Joris van Gelder als model zijn nieuwe afstandsbediening showen voor een fotoreportage. Het tasje ging mee. En kwam op de foto’s.

Celebreties
“Ik vond dat op die foto de tas er zo mooi uitzag, dat ik ’s avonds ben gaan googelen of er niet ergens een ontwerpwedstrijd voor tassen was”, zegt Kooijman die nog nauwelijks kan geloven dat haar tas nu onder de aandacht komt van allerlei Amerikaanse celebreties. De wed-strijd waar ze de foto naar toestuurde was namelijk uitgeschreven door Henri Bendel, een chique winkel op Fifth Avenue in New York, waar tassen, make-up en juwelen worden gekocht door filmsterren en andere beroemd-heden.De jury was onder de indruk. Van de zeshonderd inzendingen, verdeeld over vijf categorieën, hoorde Kooijman bij de vijf finalisten in de afdeling ‘student made handbag’. Ze is uitgenodigd om op 18 juni in New York mee te dingen naar de Independent Handbag Designer Award.

De hoofdprijs zal een ‘apprenticeship’ zijn, een soort stageplaats bij grote designers in Amerika. Wat het precies inhoudt weet ze nog niet, maar Kooijman zal zich niet laten uitbuiten. “Ik ben me bewust van het gevaar als goedkope werkkracht ingezet te worden. Maar het is natuurlijk wel een super-kans om in de top van de vrouwelijke modeassecoires terecht te komen.”/.