Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
Volle bak tijdens Gezondheidsdag
22 mei 2008 - Dat 45-plussers graag fit zijn en zich bekommeren om hun gezondheid bleek donderdag 15 mei tijdens de Gezondheidsdag op het Studentensportcentrum. De zogeheten ‘healthcheck’ was met 120 deelnemers helemaal volgeboekt. Ook de workshops Nordic Walking en Tai chi trokken veel belangstelling.
Foto: Bart van Overbeeke

De dag was bedoeld voor TU/e-werknemers van 45 jaar en ouder. Het sportcentrum wil met dit initiatief een bijdrage leveren aan het gezondheidsbewustzijn van deze doelgroep. En tegelijkertijd het voorkomen en bestrijden van stress onder de aandacht brengen.

Bij de gezondheidscontrole in de fitnessruimte van het sportcentrum, konden werknemers hun buikomtrek, gewicht en vetpercentage laten meten. Ook werden cholesterol- en glucosegehalte, hartslag en bloeddruk onder de loep genomen. De 45-plussers konden in een speciale spirometer blazen om hun longfunctie te controleren. En op de fiets of loopband werd het uithoudingsvermogen getest. Dat leverde na vijf minuten pedaalwerk nogal verschillen op. Waar de één helemaal bezweet en uitgeteld van de fiets stapte, oogde de andere deelnemer nog zo fit als een hoentje.

Dr.ing. Joost Wouters, docent bij Technologie Management, is juist klaar met fietsen. Hij is te spreken over het initiatief. “Hartstikke goed dat deze apk er is voor oudere werknemers. Het is vooral fijn dat het in de eigen werkomgeving kan. Ik word dit jaar vijftig en het leek me een goede gelegenheid om te kijken hoe ik er nu voor sta.” Dat blijkt redelijk te zijn. “Ik kom soms iets te hoog of te laag uit met bepaalde waarden. Aan mijn conditie doe ik al veel, misschien moet ik mijn leefstijl nog wat meer aanpassen”, meent Wouters.

Voor drs. Carla Rusch, docente op de faculteit Wiskunde en Informatica, is de Gezondheidsdag een goede aanleiding voor een bezoekje aan het sportcentrum. “Ik wilde al een poosje kijken of ik me hier voor aerobicles kon opgeven. Het kwam er steeds niet van en dit vormde een stimulans. De gezondheidscontrole pik ik gelijk mee en daarmee wordt ook het cholesterol- en glucosegehalte gecontroleerd. Daar moet je toch op letten als je ouder wordt.”/.