Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
Prijsprikkel honours programma’s onlogisch
22 mei 2008 - Minister Plasterk van onderwijs ziet niets in een hoger collegegeld voor honours programma’s. Dat bleek afgelopen zaterdag tijdens het jubileumcongres van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), die 25 jaar bestaat. “Universiteiten hebben geen prijsprikkel nodig voor het opzetten van honours programma’s,” zei Plasterk.

Extra onderwijs verzorgen voor goede studenten doen ze sowieso wel. Voor studenten is een hoger collegegeld nadelig: om dat te betalen, gaat er meer tijd verloren aan bijbaantjes, en in die tijd kunnen ze niet studeren, terwijl dat de bedoeling van een honourstraject is. “Die prikkel werkt de verkeerde kant op. Ik heb nooit begrepen wat daar logisch aan is”, aldus Plasterk.