Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano

Kunstwerk Umbily I op Dag van de Kunst

22 mei 2008 - Het kunstwerk Umbilly I van de bekende Belgische kunstenaar Panamarenko staat centraal op de eerste Dag van de Kunst op 5 juni op de TU/e.

Umbilly I is een ‘vlieg-tuig’ dat deel uitmaakt van de kunstcollectie van de TU/e. De Kunstcommissie gaat geregeld kunstwerken uit deze collectie centraal stellen op een jaarlijkse Dag van de Kunst. Umbilly I is een topstuk, dat in 1977 is aangekocht. Het fragiele vliegtuigje kent een bewogen geschiedenis op de Eindhovense universiteit.

Hoewel het nu een prominente plek heeft gevonden in het gebouw Vertigo van de faculteit Bouwkunde, was de aankoop van het kunstwerk destijds aanleiding tot felle discussies. Deze historie komt aan bod in een documentaire, een boek en een expositie. De documentaire Umbilly I has landed is van de Eindhovense filmmaker Phocas Kroon.

Het boek Panamarenko - Umbilly I verschijnt in een beperkte oplage op de Dag van de Kunst. De expositie The return of Umbilly I is te zien van 5 tot 26 juni in gebouw Vertigo op de TU/e-campus en is gratis toegankelijk. De tentoonstelling, die de Kunst-commissie TU/e en Casa Vertigo samen organiseren, bestaat uit verschillende onderdelen. De Umbilly I staat in het midden van de grote zaal.

Ook te zien zijn de originele ontwerptekeningen die Panamarenko maakte, de bruikleen Rug Umbilly IV en de resultaten van twee workshops voor studenten waarin de manier van werken van Panamarenko als inspiratie fungeerde. Op de expositie wordt de documentaire vertoond en ligt het boek Panamarenko - Umbilly I ter inzage./.