Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
Eén-oudertoeslag wordt wellicht een gift
22 mei 2008 - Minister Plasterk laat doorschemeren dat de één-oudertoeslag voor studerende moeders misschien niet langer moet worden opgeteld bij de studieschuld. Maar hij wacht op zijn collega Rouvoet van Jeugd en Gezin voordat hij over nieuwe wetgeving praat.

In een brief over de hindernissen voor studenten met een kind doet Plasterk verslag van een bijeenkomst met decanen, studenten, jeugdzorg en het Steunpunt Studerende Moeders. Daarin vermeldt hij dat de aanwezigen wensen hadden voor wat hij ‘de langere termijn’ noemt: de wet- en regelgeving zou op sommige punten aangepast moeten worden.

Zo krijgt een alleenstaande student met kind de één-oudertoeslag uitbetaald via de studiefinanciering. Het gevolg is dat die toeslag ook meetelt in de studieschuld. Wie te laat afstudeert of helemaal uitvalt, moet niet alleen zijn studiebeurs terugbetalen, maar ook de één-oudertoeslag. “Terwijl deze toeslag is bedoeld voor het onderhoud van het kind”, zoals Plasterk erkent. Toch gaat de minister niet spoorslags iets veranderen. Hij wil wachten op zijn collega Rouvoet van Jeugd en Gezin, die eind september met een Gezinsnota komt./.