Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
Innovatief ontwerp voor Afsluitdijk wint Eureka!Cup 2008
23 mei 2008 - Vier vwo-scholieres van de Christelijke Scholengroep De Hoven Oudehoven uit Gorinchem wonnen gisteren in het Evoluon in Eindhoven de Eureka!Cup 2008. Met hun innovatieve ontwerp voor de Afsluitdijk versloegen ze zo’n duizend leeftijdsgenoten, afkomstig van 38 verschillende middelbare scholen. x4_s.jpg
Knutselende scholieren in het Evoluon. Foto: Bart van Overbeeke

De vier winnaressen van dit jaar mogen met bergingsmaatschappij Smit Tak een dag de zee op.

Het evenement, dat door tien Nederlandse universiteiten, Stichting FOM en diverse bedrijven wordt ondersteund, is bedoeld om scholieren te wijzen op het maatschappelijke belang van techniek en natuurkunde. Het projectbureau dat zorg draagt voor uitvoer van de Eureka!Cup, is gevestigd aan de TU/e.

De Gorinchemse vwo-leerlingen hadden in hun winnende ontwerp in de Afsluitdijk onder meer een dubbele wand gebouwd, waardoor het mogelijk was om water in de dijk op te slaan bij hoog water. Ook werd er energie opgewekt door het water dat door de dijk stroomde. Uit de zeven deelwedstrijden, waarbij het overkoepelende thema ‘watertechnologie’ was, kwam dit ontwerp als beste naar voren.

In de voorrondes hielden zo’n 3300 vwo-leerlingen van groep 1 tot en met 3 zich verder bezig met het ontwerpen van een dak waar regen langzamer vanaf stroomt om wateroverlast te voorkomen, met het bergen van een verzonken schat, met het construeren van een drijvende woontoren voor de kust van Dubai en met de bouw van een onderwaterhotel. Ook mochten ze een eigen filmproductie over water maken.

Mecheline Leijten van de projectleiding spreekt van een zeer geslaagd evenement. Ze wijst er op dat het meer behelst dan alleen de finaledag in het Evoluon. “We maken er ook lesmateriaal voor, organiseren een speciale docentendag en houden kickoff-dagen op de universiteiten. Al met al een heftig evenement, vooral de finaledag waarbij alleen al duizend scholieren aanwezig zijn.”