Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
Club 040 trekt weer een vol Stadhuisplein
23 mei 2008 - Drie dance-dj’s, pompende beats, bier in overvloed en een plein vol dansende mensen. De tweede editie van dance-event Club040 van SSRE, gisteravond op het Stadhuisplein in Eindhoven, was minstens net zo geslaagd als de eerste editie. Het beveiligingsbedrijf schat het aantal bezoekers op ongeveer drieduizend, de politie houdt het op ‘ongeveer duizend’. x5_s.jpg
Club 040. Foto: Rob Vanlaer

Om 18:00 uur trapte dj Eric Valentine af, gevolgd door Sidney Samson en Skitzofrenix. Het bezoek, dat bestond uit zowel studenten als niet-studenten, konden onder bijna zomerse avondtemperaturen van 18:00 tot 23:00 uur losgaan op de beats en een flitsende lichtshow.

Waar de eerste editie vorig jaar in juni bedolven werd onder een plensnatte avondbui, konden de bezoekers nu genieten van een zwoele lenteavond. Dat het festival vroeger viel dan vorig jaar, is volgens Marieke Oosterbaan van het SSRE geen probleem: “Wij kunnen als organisatie niet alleen rekening houden met het weer. De tentamens van de TU vallen dit jaar vroeg en ook dat is een belangrijke factor voor ons”.

De grote opkomst valt volgens Oosterbaan toe te schrijven aan het lekkere weer en een goede publiciteitscampagne, waarbij posters en flyers werden verspreid in het centrum, op de Fontys, de TU/e, maar ook in Tilburg en op de Universiteit van Utrecht. Ook via Partyflock werd reclame gemaakt.

Incidenten waren er amper. De politie slingerde alleen drie wildplassers op de bon en hield één druktemaker aan. “Het is erg rustig verlopen”, aldus een politiewoordvoerder.

Opvallend was dat op de Markt niets te horen was van het dance-evenement, dat op amper 400 meter afstand gehouden werd. Dit valt toe te schrijven aan ‘line-array’, aldus Laurenz Janssen, commissielid voor Club 040: “Een systeem dat ook op bijvoorbeeld Koninginnedag gebruikt wordt. Het zorgt ervoor dat het geluid niet verder komt dan het publiek, waarmee overlast voor omwonenden wordt beperkt”. De vergunning voor Club040 gold tot 23:00 uur. Hierna konden de bezoekers de stapavond voortzetten op Stratumseind.

Op de vraag of er een Club 040 2009 gaat komen, hoeft Oosterbaan niet lang na te denken: “Ja”, luidt het resolute antwoord. “Doel van dit evenement is om Eindhoven als studentenstad op de kaart te zetten. De Club 040-commissie zal hier ook volgend jaar voor gaan zorgen. Dit jaar is ons doel in ieder geval bereikt.”