Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
Jan Marijnissen enthousiast over Industrial Design
26 mei 2008- “Die werkbezoekjes van twee uur, daar haal ik mijn neus voor op”, zegt Jan Marijnissen om half zes vrijdagavond, zo’n anderhalf uur na het geplande eindtijdstip van zijn bezoek aan de faculteit Industrial Design (ID). Geen enkel studentenproject slaat hij over, en bij elk project heeft de SP-fractieleider evenveel aandacht. ID heeft er een fan bij, lijkt het. x6_s.jpg
Jan Marijnissen op bezoek bij Industrial Design. Foto: Bart van Overbeeke.

Afgelopen vrijdag, laat in de middag, in De Zwarte Doos. Groepjes ID-studenten trekken bijna letterlijk aan Jan Marijnissen om hun verhaal te mogen presenteren. En overal lijkt de SP-politicus even gebiologeerd door wat de studenten allemaal bedacht hebben. “Echt heel mooi. Maar hoe ben je in gódsnaam op dit idee gekomen?”, vraagt hij bij een van de groepjes.

Het bezoek aan de jongste faculteit van de TU/e stond al een hele tijd op de agenda, vertelt Marijnissen achteraf. Via zijn neefje, die ID studeert, kwam de opleiding en het bijzondere karakter ervan onder zijn aandacht. “Maar door mijn hernia kwam het er niet eerder van.”

Vorige week kreeg hij dus de gewenste rondleiding bij ID, en dan vooral langs studentenprojecten. Wat hem opvalt? “Het enthousiasme van alle studenten over de opleiding. En hoogleraar Kees Overbeeke. Zo iemand onderstreept voor mij dat de kwaliteit en het enthousiasme van de leraren grotendeels de kwaliteit van de opleiding bepalen.” Ook het onderwijsmodel van Industrial Design - leren middels projecten - spreekt Marijnissen veel meer aan dan het klassieke model. “Deze combinatie van theorie en praktijk is veel opwindender.”

Er gebeurt echt wat in Eindhoven, stelt Marijnissen, die een paar dagen eerder al bij ASML op bezoek was. “Nu wil ik ook nog een keer gaan kijken bij de Design Academy.”