Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
Studenten gaan groene tuktuk ontwikkelen
26 mei 2008 - Studenten van de TU/e gaan een milieuvriendelijke tuktuk ontwikkelen. Ze doen dat in competitieverband met de universiteiten van Delft, de hogeschool Arnhem en Nijmegen en de Hanzehogeschool Groningen. Ook twee teams uit India doen mee aan de wedstrijd die een jaar gaat duren. x7_s.jpg
Dr.ir. Theo Hofman in een tuktuk. Hij is samen met dr.ir. Peter Verdaasdonk de kartrekker van het TU/e-team. Foto: Irene Wouters

Het initiatief komt van de Rotterdamse organisatie Enviu. Inzet is een schonere tuktuk en een hoger inkomen voor de vaak arme tuktuk chauffeurs. De miljoenen driewielers nemen een belangrijk deel van de Aziatische luchtvervuiling en CO2-uitstoot voor hun rekening. Eén vuile tuktuk veroorzaakt net zo veel luchtvervuiling als vijftig schone Europese auto’s bij elkaar. De studententeams proberen een betaalbaar en eenvoudig hybride systeem te ontwikkelen zodat een tuktuk zowel op benzine als elektriciteit kan rijden.

Met een passend feest in Indiase stijl wordt de ‘Hybrid Tuktuk Battle’ donderdag 29 mei gestart in het Rotterdamse WaterFront. De studententeams presenteren zich aan de wereld en Wubbo Ockels geeft als juryvoorzitter het startschot.

De finale van het project is gepland in mei 2009 in India. Hier nemen de studententeams het tegen elkaar op in een eindrace en presenteren zij hun bedrijfsplannen. Enviu beoogt het winnende model samen met het betreffende team verder te ontwikkelen en op grote schaal te verspreiden in de steden van Azië.

Dr.ir. Theo Hofman en dr.ir. Peter Verdaasdonk zijn de kartrekkers van het TU/e-team. Verdaasdonk: “Het lijkt ons een mooie technische uitdaging. We menen dat we de kennis ervoor in huis hebben. Bovendien zijn het goede doelstellingen. Je draagt zo bij aan het milieu.” Het TU/e-team bestaat hoofdzakelijk uit studenten Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Technologie Management. Meer studenten zijn nog welkom.