TU/e en CERN

Binnendoor wordt buitenom

Biodieselfabrikant uit Zeeland
TU/e-alumnus begint topwielerploeg
18 september 2008 - Ir. Gérard Vroomen, die in 1995 afstudeerde bij Werktuigbouwkunde, is met zijn fietsenbedrijf Cervélo een wielerploeg begonnen. Verschillende grote namen zijn al vastgelegd, onder wie Carlos Sastre, die dit jaar de Tour de France won. Vroomen wil komend jaar onder meer aan de Tour meedoen met het team.

Het fietsenbedrijf, dat zich richt op ontwikkeling en productie van fietsen voor professionele wielrenners, maakte de start van het team eind augustus wereldkundig. Sindsdien kon het bedrijf al meerdere grote namen bekendmaken die zich aan het team verbonden hebben. Naast kopman Sastre zijn dat onder anderen de sprinter Thor Hushovd -goed voor zes gewonnen Touretappes- en de 45-jarige Nederlandse oud-sprinter Jean-Paul van Poppel, die ploegleider wordt.

Het team draagt voorlopig de werknaam ‘Cervélo TestTeam’, en dat geeft voor een deel weer wat de opzet van de ploeg is. Waar bij andere ploegen het doel alleen ‘winnen’ is, heeft dit nieuwe team ook als belangrijk doel R&D van wielrenfietsen. Het team functioneert als testteam voor productinnovaties in de wielersport.

Cervélo heeft, met eigen geld en dat van verschillende andere investeerders, de middelen om de ploeg minstens vier jaar in de lucht te houden. Om hoeveel het dan gaat, vertelt het bedrijf van alumnus Vroomen niet. Maar de Telegraaf meldde afgelopen weekend dat het om minimaal zes miljoen euro gaat, per jaar.

Gérard Vroomen begon vrijwel direct na zijn afstuderen het fietsenbedrijf Cervélo, samen met zijn Canadese studiegenoot Phil White. Missie van het bedrijf: ‘To help our customers win races’. Het bedrijf was de afgelopen zes jaar de fietsenleverancier van wielerploeg CSC, met als hoogtepunt de Tourwinst van Carlos Sastre./.