Indiase tuktuk op TU/e

Werving internationale studenten

Dutch Design Week
Jongensdromen komen uit
9 oktober 2008 - Auto’s met een schakelbak, hybride bolides en automaten. Studenten die de masteropleidingen Mechanical Engineering, Automotive Technology en Systems and Control bij Werktuigbouwkunde volgen, mochten woensdag 8 oktober in allerlei autotypen rijden. Deze Ride & Drive is bedoeld om degenen die de mastercourse Powertrain Components volgen, praktijkervaring te laten opdoen.
Foto: Paul Bloemen

Pim Verdaasdonk moet even goed kijken hoe hij de auto vooruit krijgt. De hybride auto Lexus 450H rijdt toch net anders dan de Opel Corsa die de masterstudent thuis heeft. Hybride wil zeggen dat de auto zowel op benzine als elektriciteit kan rijden. “Ik heb wel vaker in een automaat gereden en dit werkt ook zo. Maar het is toch even wennen. Een versnellingsbak is fijner. Dan heb je toch meer het gevoel dat je autorijdt en dat je controle hebt.” Verdaasdonk en begeleiders Arie van der Meulen en Michel Groenendijk zijn wel te spreken over het vermogen van de Lexus. “Hij trekt erg snel op en trekt vlot door”, verklaart Groenendijk met een grijns op zijn gezicht.

De studenten mochten hun rijkunsten verder beproeven in auto’s als een Mercedes C met een vijftrapsautomaat en een Volvo V50 met powershift. Daarbij wordt bijna traploos geschakeld. Dealers en instanties als TNO hadden in totaal zeventien auto’s geleverd. Tijdens de rit is het niet alleen genieten, maar ook opletten geblazen. Naderhand moeten er namelijk nog vragen beantwoord worden als ‘welk toerental maakt de auto als je 60 kilometer per uur rijdt’.

Voor enkele buitenlandse studenten zat een ritje er helaas niet in. Een Nederlands rijbewijs was namelijk verplicht./.