Indiase tuktuk op TU/e

Werving internationale studenten

Dutch Design Week
Indiase tuktuk op TU/e
9 oktober 2008 - Het is even met de ogen knipperen, maar het is toch echt een tuktuk die opduikt op het TU/e-terrein. De Indiase taxi arriveerde woendag 8 oktober in Eindhoven. TU/e-studenten gaan een milieuvriendelijke tuktuk ontwikkelen. Ze doen dat in competitieverband met de universiteit van Delft, de hogeschool Arnhem en Nijmegen en de Hanzehogeschool Groningen. Ook twee teams uit India doen mee.
Foto: Marcel de Jong

Het gaat niet snoeihard, maar Erwin Meinders, projectleider bij het Automotive Engineering Science-laboratorium (AES-lab), geniet zichtbaar van zijn ritje in de tuktuk. “We moeten wel iets aan de rem doen”, verklaart hij na een ietwat vertraagde stop.

Het project is een initiatief van de Rotterdamse organisatie Enviu. Inzet is een schonere tuktuk en een hoger inkomen voor de vaak arme chauffeurs. De studententeams proberen een betaalbaar en eenvoudig hybride systeem te ontwikkelen, zodat een tuktuk zowel op benzine als elektriciteit kan rijden. De finale van de competitie is gepland in mei 2009 in India. Daarin nemen de studententeams het tegen elkaar op in een eindrace en presenteren zij hun bedrijfsplannen. Enviu beoogt het winnende model samen met het betreffende team te ontwikkelen en op grote schaal te verspreiden in de steden van Azië. Volgens student Technische Bedrijfskunde Bas Laugeman, die in het TU/e-team zit, is de TU/e ‘goed op weg’. “We hebben al veel berekeningen gemaakt. Nu kunnen we kijken hoe we de ruimte het beste kunnen benutten.” De tuktuk krijgt op de TU/e een plekje in het AES-lab/.