Indiase tuktuk op TU/e

Werving internationale studenten

Dutch Design Week
Anonieme columnist stopt
9 oktober 2008 - De columnist Edu Corleone, die twee jaar lang geregeld kritische columns plaatste op de interne nieuwssite van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (voorheen Technologie Management), is ermee gestopt. Een kritische reactie van decaan prof.dr. Sjoerd Romme op een aantal van zijn columns vormde de aanleiding voor dit besluit.

Edu Corleone, een alias waar naar verluidt enkele medewerkers van de faculteit achter schuil gaan, liet op 12 juni van dit jaar nog weten dat hij weer geregeld een column ging schrijven voor de TM Newspage. Sinds die datum verschenen van zijn hand kritische columns over onder meer een interne verhuizing binnen de faculteit en over een onderwijsdag. In die laatste column werd een niet bij naam genoemde hoogleraar sterk bekritiseerd. Volgens decaan Romme was overduidelijk wie ermee bedoeld werd. Medio augustus reageerde hij op de columns. Romme stelde zich de vraag of een anonieme columnist wel past binnen de cultuur die men aan de faculteit wenst op te bouwen. ‘Als iemand door zijn publiek niet kan worden aangesproken, is het niet onwaarschijnlijk dat zo iemand een sluipschutter wordt, die mensen vanuit een verborgen positie beschiet’, zo schrijft Romme in zijn reactie. Hij pleit voor wederzijds respect, maar hij maakt ook kenbaar dat hij de redacteuren van de nieuwspagina vrij laat in hun handelen.

Voor Edu Corleone reden om ermee te stoppen. ‘Edu heeft een paar weken gewacht op een reactie vanuit de faculteit, waarin een vlammend pleidooi zou worden gehouden voor de vrijheid van meningsuiting, voor humor, zelfreflectie en zelfrelativering, maar … doodse stilte’, zo staat te lezen in zijn laatste column. Afsluitend stelt hij dat de faculteit ook meer zal gaan lijken op een organisatie als de maffia: ‘koppen dicht anders overkomt je wat’.

Inmiddels zijn alle columns verwijderd van de site. Decaan Romme verwijst voor zijn mening over de kwestie naar zijn reactie van medio augustus. “Daar staat precies in hoe ik erover denk.”/.