Indiase tuktuk op TU/e

Werving internationale studenten

Dutch Design Week
Miljoenensubsidie voor onderzoek gepulste plasma’s
9 oktober 2008 - Een programmavoorstel voor onderzoek naar gepulste plasma’s is voorlopig goedgekeurd door technologiestichting STW. Het gaat om een subsidie van 4,6 miljoen euro voor een project waarbij onder andere TU/e-vakgroep Elementaire Processen in Gasontladingen van prof.dr.ir. Gerrit Kroesen is betrokken.

De voorlopige goedkeuring werd afgelopen maandag telefonisch gemeld aan de indieners. Nadat het programma verder is uitgewerkt, volgt doorgaans de definitieve toekenning. Het gaat om een bedrag van ruim 4,6 miljoen euro, aangevraagd door prof.dr. Gerrit Kroesen en collega’s van de capaciteitsgroep Elementaire Processen in Gasontladingen, in samenwerking met de faculteit Elektrotechniek, de Universiteit Twente, het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam en beoogde industriële partners als ASML, Philips, Bradford Engineering en ingenieursbureau Oranjewoud.

Het Perspectiefprogramma ‘Building on Transient Discharges’ draait om kortlevende plasma’s. In een plasma dat slechts een fractie van een seconde bestaat, wordt relatief weinig warmte opgewekt, maar er ontstaat wel veel chemische reactiviteit, aldus Kroesen. Er zijn veel toepassingen. “Bij ASML gebruiken ze gepulste plasma’s als lichtbron voor de nieuwe generatie lithografiemachines, en bij Philips worden pulsen opgewekt bij het starten van lampen. Bovendien maken veel kleinere bedrijven in de regio gebruik van gepulste plasma’s om lucht, water en zelfs de bodem te zuiveren van verontreinigingen.” Het bedrijfsleven heeft al toegezegd bovenop de à twee miljoen euro in te brengen.

De definitieve invulling van het programma zal meer vorm krijgen tijdens de Super TU/esday over plasma’s die Technische Natuurkunde op 28 oktober houdt. Kroesen: “Dan zijn veel potentiële industriële partners aanwezig, en kunnen we mooi overleggen over hoe we het programma precies vorm gaan geven.”

Behalve het voorstel van Kroesen heeft STW ook een Perspectiefvoorstel in 3TU-verband voorlopig goedgekeurd: ‘Integral Solutions for Sustainable Construction’. De TU/e wordt in dit project vertegenwoordigd door dr.ir Leo Pel van de groep ‘Transport in permeable media’ van Technische Natuurkunde. Het project beoogt duurzame oplossingen te vinden voor het onderhouden en uitbreiden van het Nederlandse spoor- en wegennet. Hiervoor zou een nationaal centrum moeten worden opgericht./.