Indiase tuktuk op TU/e

Werving internationale studenten

Dutch Design Week
'3TU: succes, maar draagvlak ontbreekt'
13 otober 2008 - De 3TU-federatie, het samenwerkingsverband van de drie technische universiteiten in Nederland, is sneller dan gepland een eenheid geworden. Het interne draagvlak voor de federatie blijkt echter nog beperkt. Dat concluderen de collegevoorzitters van de TU's van Eindhoven, Delft en Twente in een vorige week verschenen rapport. In het document wordt teruggekeken op zes jaar samenwerking in 3TU-verband. x1_s.jpg

De samenwerking tussen Eindhoven, Delft en Twente werd in 2002 geïnitieerd. Twee jaar later werden er doelen vastgesteld voor het jaar 2010. Uit het eigen evaluatierapport 3TU.Federatie: terugblik en stand van zaken blijkt dat een aantal van die doelen vorig jaar al zijn gehaald, zoals de instroom van studenten in de masteropleidingen en het aantal verleende octrooien. Van de meeste andere doelen wordt verwacht dat ze in 2010 vervuld zijn.

Uitzonderingen daarop zijn de streefgetallen ten aanzien van de verbetering van de rendementen. Op basis van de cijfers van de afgelopen jaren blijkt dat studierendementen van een bacheloropleiding in vier jaar en een masteropleiding in drie jaar te optimistisch zijn geweest.

Het rapport concludeert dat door het invoeren van minors en honoursprogramma's de bacheloropleidingen zijn verbreed en het voor alle bachelorstudenten mogelijk is om door te stromen naar verschillende masteropleidingen. Hoewel vijf van de zes beoogde gezamenlijke masteropleidingen inmiddels zijn opgezet en er hindernissen zijn weggenomen voor studenten om aan alle drie de universiteiten mastervakken te volgen, blijkt de mobiliteit van studenten tussen de drie TU's slechts beperkt toegenomen.

Ondanks deze tegenvallers vinden de collegevoorzitters van de drie universiteiten dat er in het 3TU-samenwerkingsproces al veel bereikt is. `De Federatie van Technische Universiteiten in Nederland is veel eerder dan gepland een formeel feit geworden en de gekozen bestuursstructuur is in staat gebleken het beoogde proces van afstemming en samenwerking op gang te krijgen', aldus het rapport.

De komende jaren wil de 3TU.Federatie nog nauwer samenwerken op gebied van onderzoek. Daarvoor is het `van belang dat bij elk van de drie TU's op afzienbare termijn een gemeenschappelijke, state-of-the-art onderzoeksfaciliteit wordt verwezenlijkt, die (internationaal) als trekpleister voor toptalent kan fungeren.' Daarmee denken de collegevoorzitters dat de kans op succes toeneemt bij nationale en Europese subsidieaanvragen.

Aansluitend constateert de federatie dat ondanks een goede samenwerking, het interne draagvlak binnen de drie instelling voor de 3TU.Federatie nog altijd vrij beperkt is. `Voor de meeste studenten en medewerkers is het `ver van mijn bed'. Gevreesd wordt dat daardoor `de afstand tussen de kopgroep en het peloton onoverbrugbaar wordt'. `Er is daarom veel aandacht nodig voor adequate communicatie rond de 3TU-samenwerking met studenten en medewerkers.' Hoe de 3TU.Federatie dit wil bewerkstelligen, laat het rapport in het midden. (UTnieuws)