Indiase tuktuk op TU/e

Werving internationale studenten

Dutch Design Week

ESI-directeur Brinksma wordt rector Universiteit Twente

16 oktober 2008 - Prof.dr. Ed Brinksma, wetenschappelijk directeur van het Embedded Systems Institute, wordt deze week benoemd tot rector magnificus van de Universiteit Twente (UT). Hij volgt per 1 januari Henk Zijm op. Brinksma is, naast zijn werk bij ESI, deeltijdhoogleraar bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van de UT en lid van de vakgroep Formal Methods.

x2_s.jpg
Ed Brinksma. Foto: Jan Hesselink.

Volgens de Raad van Toezicht van de UT voldoet Brinksma aan het tevoren opgestelde profiel: een bètawetenschapper met een brede bestuurlijke ervaring die bovendien uitstekend past in het team.

Brinksma (51) studeerde wiskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds 1982 verbonden aan de Universiteit Twente, waar hij promoveerde en tot hoogleraar werd benoemd bij informatica. In 2005 werd Brinksma wetenschappelijk directeur van het Embedded Systems Institute in Eindhoven, een functie die hij combineert met een parttime hoogleraarschap aan de UT.

Daarnaast is hij adjoint professor aan de Universiteit van Aalborg in Denemarken.
Brinksma is enthousiast over zijn benoeming. ‘Ik ben aangenaam verrast dat de keuze op mij is gevallen. Ik vind het een hele eer en een fantastische uitdaging om binnenkort rector te mogen zijn van de UT’, reageert hij. ‘Ik voel me zeer betrokken bij deze universiteit en ook bij technisch onderzoek en onderwijs en ga graag vanuit mijn visie met andere partners op de UT aan het werk.’

De nieuwe rector magnificus krijgt de taak het profiel van de UT uit te dragen en de toekomstvisie verder te ontwikkelen.