Indiase tuktuk op TU/e

Werving internationale studenten

Dutch Design Week

Intermate breekt wereldrecord vuurspuwen

16 oktober 2008 - Studievereniging Intermate heeft woensdagavond het nieuwe Guinness World Record simultaan vuurspuwen gevestigd. Intermate organiseerde de recordpoging in het kader van haar vijfde lustrum. Onder de 271 deelnemers waren vooral veel studenten Technische Innovatie Wetenschappen, maar ook prof.dr.ir. Harry Lintsen, studenten van andere faculteiten, mensen van buiten de TU/e en Johan Vlemmix. x4_s.jpg
Marshmallows bij de vlammen. Foto: Bart van Overbeeke

Ondanks de regen waren vrijwel alle inschrijvers en behoorlijk wat pers komen opdagen. Dat er slechts een handvol publiek op het TeMa-veld was, kon de pret niet drukken. EHBO-ers en brandweer waren aanwezig en professionele vuurspuwers gaven de instructies. Om 19.00 uur stond iedereen klaar en klonk het startsein “drie, twee, één, vuur!” waarop 271 vuurwolken de lucht oranje kleurden. Voor de zekerheid werd dit nog twee keer herhaald en toen was het nieuwe wereldrecord een feit.

Eén van de enthousiaste deelnemers was rariteitenkoning Johan Vlemmix. De voorbereidingen waren niet helemaal vlekkeloos gegaan: na de verplichte workshop een week eerder had hij (naar eigen zeggen) een dag op de wc doorgebracht omdat hij olie had ingeslikt. Woensdagavond ging het gelukkig beter: “Het ging goed! Ik heb alleen mijn wenkbrauwen een beetje geschroeid en mijn neusharen zijn weg, maar het was erg leuk. Mensen hebben hier hard aan gewerkt, petje af.”

Ook Paul Vugts (student Natuurkunde) en zijn vrienden konden de actie waarderen. Ze installeerden zich met een hengelconstructie met marshmallows langs de dranghekken en riskeerden eveneens hun wenkbrauwen voor een knapperig bruin korstje.

Een vertegenwoordiger van Guinness Book of Records moest op het laatste moment afzeggen, wel waren er twee officiële getuigen aangesteld die het aantal deelnemers moesten tellen en tevens moesten controleren of er wel netjes tegelijk gespuugd werd. Beiden hebben de poging goedgekeurd. Behalve de bevestiging van de getuigen moet Intermate ook nog foto- en videomateriaal opsturen voordat het record officieel erkend wordt. Het oude record stond met 115 vuurspuwers op naam van een Tilburgse studentenvereniging.