Olympisch kampioene traint Isis

Verspreiding deeltjes in vloeistofstromingen

Feestweek Intermate 25 jaar
Lumo vlamt en plastic wandelt tijdens Dutch Design Week
23 oktober 2008 - Lichtlogo Lumo, op het dak van Vertigo, wordt deze week letterlijk nieuw leven ingeblazen, in het kader van de Dutch Design Week (18 tot en met 26 oktober). In de Stadstuin aan de Ten Hagestraat, staan twee blaasbalgen die als afstandsbediening voor Lumo dienen (zie foto linksonder). Door harder te blazen wakker je de vlammende kleuren aan, in de richting van je tegenstander. Oud ID-student Alexander Rulkens maakte deze installatie, met als titel ‘Licht Ontvlambaar’.
Foto’s: Bart van Overbeeke

Het is een van 181 evenementen die op het programma staan van de DDW, waarvan een hele reeks zich afspeelt op de TU/e-campus. Zo was afgelopen maandagavond Theo Jansen een van de drie sprekers tijdens ‘Super aan Tafel met’ in het Gaslab (zie foto rechts). Jansen is wereldberoemd door zijn strandbeesten en andere zichzelf voortbewegende creaturen, die bestaan uit complexe mechanieken gebouwd met de welbekende fletsgele pvc-buizen. Jansen, die natuurkunde studeerde en een column heeft in de Volkskrant, bracht zijn publiek op de hoogte van de evolutie van zijn creaturen, die hij inmiddels van een zeer rudimentair brein heeft weten te voorzien. Andere sprekers waren Kees van Overveld van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (voorheen TM) en verantwoordelijk voor de universiteitscolleges Big Images, en Jan Westra, decaan van de faculteit Bouwkunde.

Minister Maria van der Hoeven was maandag op de campus (zie foto rechtsonder) en bekeek onder meer de tentoonstelling Design United 3, waar werk van studenten van de drie opleidingen industrieel ontwerpen staat (Eindhoven, Delft, Twente). Over aandacht uit Den Haag heeft de DDW niet te klagen: zaterdag kwam minister Ronald Plasterk al op bezoek, en komend weekend komt minister Ernst Hirsch Ballin nog langs.