Olympisch kampioene traint Isis

Verspreiding deeltjes in vloeistofstromingen

Feestweek Intermate 25 jaar
KNAW wil halfzachte knip
23 oktober 2008 - De KNAW pleit voor een harde knip tussen bachelor- en masteropleiding, maar wil studenten die hun bachelortitel net niet behaald hebben, toch toelaten tot de master. Een harde knip dwingt studenten tot een heldere studiekeuze, stelt de KNAW in een advies aan OCW-minister Ronald Plasterk.

Bovendien kunnen studenten hun master dan makkelijker aan een andere universiteit volgen. Nu studeren ze vaak noodgedwongen verder aan dezelfde universiteit, omdat ze zonder bachelordiploma alleen daar vast aan hun masteropleiding mogen beginnen. Plasterk heeft in september aangekondigd dat hij werk wil maken van de invoering van een harde knip. Deze herfst komt hij met een definitief standpunt. Studentenvakbond LSVb vreest dat de maatregel tot studievertraging zal leiden. De KNAW kiest daarom een polderoplossing: een ‘harde knip, tenzij’. Bachelorstudenten die bijna klaar zijn, mogen nog steeds beginnen met mastervakken, mits hun achterstand klein is (maximaal 7,5 ects). Om te voorkomen dat dit de mobiliteit frustreert, moet zo’n regel zowel gelden voor studenten van de eigen universiteit als voor studenten van buiten. (HOP)