Olympisch kampioene traint Isis

Verspreiding deeltjes in vloeistofstromingen

Feestweek Intermate 25 jaar
Parkin eerste ‘distinguished professor’ aan TU/e
23 oktober 2008 - De TU/e heeft prof.dr. Stuart Parkin benoemd tot ‘distinguished professor’. Parkin is hoogleraar aan Stanford University en IBM Fellow van het IBM Almaden Research Center in de VS. Hij ontving eerder dit jaar een eredoctoraat van de TU/e in het kader van de viering van de 52ste dies natalis van de universiteit. Parkin is een expert op het gebied van spintronica.

Stuart Parkin is de eerste ‘distinguished professor’ van de TU/e, een internationale tophoogleraar die voor vier jaar in deze positie wordt benoemd. Hij is (mede-) auteur van ruim driehonderdvijftig wetenschappelijke artikelen en heeft meer dan vijftig patenten op zijn naam.

Distinguished professors brengen jaarlijks één week aan de TU/e door en verzorgen dan lezingen voor de wetenschappelijke staf, promovendi en geselecteerde masterstudenten. Ze zijn bovendien beschikbaar voor overleg met stafleden over belangrijke ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Op deze manier laat de TU/e zien dat zij een internationale ontmoetingsplaats wil zijn voor de beste onderzoekers.

Spintronics
Het vakgebied ‘spintronics’ maakt nieuwe ontwikkelingen mogelijk aan bijvoorbeeld harddisks en magnetisch RAM-geheugen. De leeskoppen van moderne harddisks zouden niet werken zonder het ‘giant magnetoresistance’-effect (GMR) dat optreedt in bepaalde gelaagde magnetische structuren. Parkins grensverleggende onderzoek aan deze structuren is essentieel geweest voor de toepassing van de technologie. Ook hebben zijn baanbrekende activiteiten op het gebied van magnetische tunneljuncties bijgedragen aan de ontwikkeling van ‘magnetic random access memory’ (MRAM), een permanent en zuinig geheugen.

Tegenwoordig richt Parkin zich onder meer op het manipuleren van magnetische domeinen door middel van spin-gepolariseerde stromen. Daarvoor ziet hij toepassingen in een door hem gepatenteerd geheugenconcept, de ‘magnetic racetrack memory’./.