Olympisch kampioene traint Isis

Verspreiding deeltjes in vloeistofstromingen

Feestweek Intermate 25 jaar
TU/e stabiel op internationale ranking
23 oktober 2008 - Op de ranglijst van beste universiteiten, de Times Higher Education-QS World University Rankings (THE-QS) van 2008, staat de TU/e op de 128ste plaats. Dat is twee plaatsen hoger dan vorig jaar.

De ranglijst wordt, net als vorig jaar, aangevoerd door het Amerikaanse Harvard, gevolgd door Yale, Cambridge en Oxford. De hoogst geplaatste Nederlandse universiteit is opnieuw de Universiteit van Amsterdam, die zakte van plek 48 naar 53. Ook Leiden (64), Utrecht (67), Delft (78), Maastricht (111) en de Rotterdamse Erasmusuniversiteit (126) scoren beter dan de TU/e.

De TU/e scoort vooral goed op de verhouding tussen de aantallen stafleden en studenten, en op het percentage internationale stafleden.

Verder past de THE-QS de volgende criteria toe: het aantal citaties per staflid, het percentage internationale studenten, en de gewildheid van voormalige werknemers en studenten bij andere universiteiten en het bedrijfsleven. Voor die laatste categorieën werd 6.354 academici en 2.339 werkgevers om hun mening gevraagd.

Ondanks dat de lijst pas sinds 2004 bestaat en er door aanpassingen aan de criteria regelmatig grote verschuivingen plaatsvinden (zo was de TU/e in 2006 nog de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit, op plaats 67), wordt de THE-QS gezien als de invloedrijkste internationale ranglijst voor universiteiten.

In een nationale ranglijst opgesteld door het tijdschrift Elsevier, kwam de TU/e onlangs nog uit de bus als de technische universiteit met de beste opleidingen./.