“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval
ID werkt aan joint master met Chinese universiteit
27 november 2008 - Industrial Design hoopt in september 2009 een joint master te starten samen met de Zhejiang University in de Chinese stad Hangzhou. Op dit moment wordt gewerkt aan het programma voor deze gezamenlijke master. Overigens loopt ID hiermee vooruit op nieuwe wetgeving die joint masters in Nederland eerst nog mogelijk moet maken.

Volgens decaan prof.dr.ir. Jeu Schouten heeft zijn faculteit alle reden om samenwerking te zoeken met partnerinstellingen wereldwijd. “Het ontwerpen van intelligente producten voor een internationale markt is gericht op de consument en die consument is per continent anders”, stelt hij. De TU/e-faculteit ID werkt al samen met onder andere Georgia Tech en CMU in de Verenigde Staten en met de NUS en NTU in Singapore. Aan de twee laatstgenoemde instellingen brachten Schouten en ID-hoogleraar prof.dr.ir. Aarnout Brombacher vorige week nog een bezoek.

Tijdens dezelfde trip werd ook de University of Technology Sydney bezocht, waarmee een samenwerkingsovereenkomst werd ondertekend. Dit met het oog op de uitwisseling van studenten en staf en op wederzijdse ondersteuning op onderwijsgebied. Dr.ir. Kees Dorst van ID heeft sinds een jaar een tachtig-procentaanstelling als hoogleraar aan deze Australische universiteit om de zusterfaculteit daar te helpen bij het vernieuwen van haar programma en de samenwerking met thuisbasis Eindhoven verder vorm te geven. De overige twintig procent is hij in dienst van de TU/e.

De bedoeling is dat aankomende februari, bij de start van het nieuwe semester, de eerste twee TU/e-studenten naar Sydney gaan. Later in het jaar, in september, hoopt Schouten zo’n vijf studenten te laten beginnen aan de beoogde joint master samen met Zheijang University. Uiteindelijk kunnen volgens de decaan jaarlijks zo’n twintig studenten uit Eindhoven instromen, die één jaar van het mastertraject hier doorbrengen en één jaar in Hangzhou.

Regering
Als de plannen daadwerkelijk hun beslag krijgen, zou ID de eerste TU/e-faculteit zijn die een joint master aanbiedt. Volgens drs. Marleen van Heusden van het Onderwijs en Studenten Service Centrum mogen Nederlandse onderwijsinstellingen dergelijke masters nu echter nog niet aanbieden. “Rond Sinterklaas wordt het wetsvoorstel over dit onderwerp openbaar, inclusief de mening van Raad van State en het ministerie van OCW hierover.” Als alles goed gaat, zou de joint master per 1 september 2009 mogelijk moeten worden, aldus Van Heusden, “maar de voorwaarden hiervoor kennen we nu dus nog niet.”/.