“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval
Oud-topman Shell bezoekt TU/e
27 november 2008 - Lord Ernest Ronald Oxburgh, oud-topman van Shell, was dinsdagmiddag 25 november te gast bij de vakgroep procestechnologie van de faculteit Werktuigbouwkunde. Hij bekeek daar onder meer in het Thermo Fluids Engineering (TFE) laboratorium de voortgang die de Eindhovense onderzoekers boeken bij het afvangen van CO2-gas.
Lord Oxburgh (links) en Bert Brouwers in het Thermo Fluids Engineering lab.
Foto: Peter Spijker

De vakgroep, onder leiding van prof.dr.ir. Bert Brouwers en deeltijdhoogleraar Mike Golombok, heeft een volledig nieuwe techniek ontwikkeld die een wereldwijde doorbraak kan betekenen voor de energieproductie. Met de Eindhovense methode is het namelijk mogelijk om de uitstoot van CO2 door onder andere kolencentrales op te vangen en te verwerken. Oxburgh: “Indrukwekkend wat hier in Eindhoven is bereikt. Deze toepassing gaat een grote toekomst tegemoet, al zal dat voornamelijk in China en India zijn. Daar is de uitstoot CO2 nu al gigantisch en die wordt alleen maar groter.”

Procestechnologie deed eerder succesvol onderzoek naar het filteren van vuil aardgas. De methode blijkt nu ook te werken voor het zuiveren van lucht die is verontreinigd met CO2 . In grote lijnen werkt het procedé als volgt: vervuilde lucht met CO2 wordt opgevangen en afgekoeld tot min veertig à vijftig graden Celsius. De temperatuur waarbij CO2 vloeibaar wordt en zich zo scheidt van andere gassen. Vervolgens vangt een roterende filter de condensatie af. Grote truc is om zo snel mogelijk deze mist van kleine druppels CO2 ter grootte van een micron in te zamelen. “Met ons roterende filter lukt dat binnen 1 tot 0,1 seconde”, aldus Brouwers.

Door de snelheid waarmee het proces verloopt, is het mogelijk om kleine, goedkope en energiezuinige zuiveringsinstallaties te bouwen. Een hele ommekeer met de huidige situatie waarbij grote, prijzige zuiveringssystemen worden gebruikt die twintig procent van de elektriciteitsproductie weer opslokken.

Kolencentrales
Brouwers: “De volgende stap is een opschalingproces. We verwachten binnen twee jaar proefopstellingen te testen bij kolencentrales.” Waarmee ook meteen de reden van Oxburghs bezoek is aangegeven. De vooraanstaande geoloog is overtuigd dat in de nabije toekomst de globale olievoorraad te gering is. Hoewel hij geen uitgesproken voorstander is, voorspelt hij een grotere rol voor kolencentrales. Oxburgh is overtuigd dat China, India en de Verenigde Staten, met tweederde van de mondiale kolenvoorraad in hun bezit, deze fossiele brandstof meer gaan gebruiken. De lord verwacht een groeiende industrie die CO2 verwerkt en verhandelt op dezelfde schaal als nu met olie gebeurt.

Brouwers: “Je kunt CO2 op verschillende manieren gebruiken. Bijvoorbeeld als drijfgas om olievelden te stimuleren. Je pompt het in de grond en perst er aan de andere kant olie uit. Dat geeft een veel hogere olieproductie en je bergt meteen CO2 op een veilige manier op.”/.