“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval
Babylonische spraakverwarring
27 november 2008 - De videoconferentie tussen twee winnaars van de Nobelprijs in Lyon en 5-vwo-scholieren aan de TU/e draaide donderdag 20 november uit op een Babylonische spraakverwarring.
Een vwo’er tijdens de videoconferentie. Foto: Rien Meulman

Ondanks alle goede intenties, viel het lijntje met de tolk weg. Opnieuw vragen stellen dus. Met veel echo, ruis, pauzes en misverstanden over en weer. Nee, de leerlingen van het Stedelijk College Eindhoven, Pleincollege Bisschop Bekkers Eindhoven en Bisschoppelijk College Weert hadden het niet gemakkelijk.

En als de antwoorden van Nobelprijswinnaars Gerhard Ertl en Yves Chauvin dan eens doorsijpelden, gingen ze grotendeels verloren in het jeugdige geroezemoes. “Die vorige kon ik tenminste nog horen”, verzuchtte een meisje, doelend op het voorbeeldcollege dat prof.dr. Alex van Herk kort daarvoor gaf in de collegezaal van Scheikundige Technologie.

Ook kinderen op universiteiten in Southampton, Gent, Lyon en Toulouse mochten om beurten vragen stellen aan de wetenschappers die voor een tweedaags symposium in Lyon bijeen waren. Onderwerpen als katalyse, de rol van scheikunde in de toekomst en het onderzoek van de gelauwerde chemici kwamen aan bod. Maar ondanks de toevoeging van een interactieve wetenschapsquiz, ontbrak het toch een beetje aan chemie tussen de partijen./.