“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval
Plasterk wil geen beurspromovendi
27 november 2008 - OCW-minister Ronald Plasterk heeft opnieuw bezwaar aangetekend tegen het bursalensysteem voor promovendi. Anders dan veel universiteiten wil hij dat ze hun status als werknemer niet kwijtraken.

De bewindsman schrijft dit in een ‘voortgangsrapportage’ over zijn onderzoeks- en wetenschapsbeleid. Hij zit wat de promovendi betreft op één lijn met de vakbond Abvakabo-FNV, die zich al jaren verzet tegen de invoering van het bursalensysteem. Promovendi gelden daarin als een soort studenten die slechts een bescheiden toelage krijgen. Ze genieten niet de rechtsbescherming die een regulier arbeidscontract biedt, krijgen geen vakantiegeld en geen dertiende maand. Volgens de vakbond is dat in strijd met Europese regels. Plasterk onderschrijft dit, maar houdt zich verder op de vlakte: het is immers een arbeidsconflict tussen universiteiten en bonden en daarin wil hij geen partij zijn.

Abvakabo-FNV-bestuurder Marieke van den Berg vindt het prettig dat Plasterk opnieuw laat optekenen dat hij niet op bursalen zit te wachten. “Het is natuurlijk jammer dat hij zich niet inzet voor een verbod, maar we tellen onze zegeningen. Hiermee geeft hij wel een signaal.”

Vooral de Rijksuniversiteit Groningen is regelmatig in het nieuws om haar bursalensysteem. Abvakabo-FNV wil via een rechtszaak bewerkstelligen dat de driehonderd Groningse beurspromovendi gelijke rechten krijgen. De RUG stelt echter dat zij op een andere manier worden ingezet dan hun collega’s die wel een arbeidsovereenkomst hebben. Abvakabo-FNV zegt te beschikken over enquêteresultaten die het tegendeel bewijzen. (HOP)/.