“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval
Actie PF-sint tegen harde knip
27 november 2008 - Sinterklaas liep dinsdag en woensdag niet rond op de TU/e om cadeautjes aan brave studenten uit te delen. Hij verzamelde in zijn grote boek handtekeningen tegen de harde knip. Het betrof een actie van studentenfractie PF. De harde knip houdt in dat studenten eerst alle punten van hun bachelor binnen moeten hebben, voor ze met hun master mogen starten. De harde knip zou in 2010 moeten zijn ingevoerd.
Zie ook: En ik vind.
Foto: Peter Spijker
Er is een landelijke petitie gestart, gesteund door de LSVB. Inmiddels staat de teller op www.geenharde knip.nl op 1.165 handtekeningen (woensdag 26 november). PF steunt de actie. In een ingezonden brief (zie pagina 4) laat PF weten dat ze onder meer vreest voor te veel studievertraging en minder nevenactiviteiten. Volgens fractieleider Christopher Gits is er aardig wat animo om te tekenen. “Alleen bij eerstejaars zie je dat ze er nog niet zo veel van weten.” Studentenfractie Groep-één verzamelt geen handtekeningen. Fractievoorzitter Geert-Jan Evers: “We denken liever mee voor een oplossing dan dat we protesteren.”

Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, laat weten dat het CvB de harde knip als een ‘onoverkomelijke consequentie’ ziet. “De universiteit is hier pragmatisch in. We gaan ons voorbereiden.” Volgens Van Dam zien CvB en decanen zowel voor- als nadelen aan de maatregel. “Als er meerdere instroommomenten komen, hebben we waarschijnlijk niet de capaciteit om vakken een aantal keer per jaar te geven. We moeten voor dergelijke zaken naar oplossingen zoeken, maar ook de voordelen niet over het hoofd zien. Studenten zullen aan het eind van hun bachelor beter nadenken over wat ze willen.” In 2009 gaat het CvB zich beraden over de consequenties en mogelijke oplossingen.
De LSVB heeft aangekondigd dat er komende dinsdag landelijk acties zullen komen. De PF heeft studenten opgeroepen om die dag -letterlijk- stil te staan bij de harde knip. Dit gebeurt bij het Hoofdgebouw.

PF-lid Joris van Beurden vraagt op het Limbopad om handtekeningen tegen de harde knip.
.