“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval
Ambitieus plan voor lichtonderzoek
27 november 2008 - Zeven hoogleraren van zes verschillende faculteiten hebben vorige week een ambitieus plan op het gebied van licht en interactie voorgelegd aan het College van Bestuur. Het is het eerste concrete voorstel dat meedingt naar onderzoeksgeld dat het CvB vanaf 2009 gaat toekennen in het kader van een nieuwe stimuleringsregeling. Programmaleider prof.dr. Emile Aarts ziet ook mogelijkheden voor een technologisch topinstituut op dit gebied.

Volgens Aarts, deeltijdhoogleraar bij de faculteit Industrial Design en vice-directeur bij Philips Research, is licht eenonderzoeksthema dat lang over het hoofd is gezien. “Maar het past natuurlijk perfect in Eindhoven”, aldus Aarts. “Het nieuwe onderzoek zal verankerd zijn met de omgeving en op een natuurlijk wijze zijn ingebed in de Lichtstad. Licht is al een eeuw het centrale economische thema in deze regio. We zijn het de laatste jaren alleen vergeten te kapitaliseren.”

Volgens het plan, getiteld ‘I-lighting the World’, gaat het onderzoek zich richten op de relatie tussen licht en mens, en dat binnen drie verschillende domeinen: sfeer, welzijn en duurzaamheid. Bij het eerste domein moet gedacht worden aan de ontwikkeling van innovatieve lichtconcepten en -systemen. Het domein welzijn richt zich op de gezondheidsaspecten van licht. Bij duurzaamheid moeten milieuvriendelijke oplossingen onderzocht worden.

Rector prof.dr. Hans van Duijn is enthousiast over het voorstel, dat nog wel op detailniveau moet worden uitgewerkt. Ook moet het nog worden voorgelegd aan een jury bestaande uit hoogleraren van de TU/e, die gaan bepalen welke onderzoeksvoorstellen uiteindelijk in aanmerking komen voor een financiële ondersteuning van een kwart miljoen euro voor de komende vier jaren.

Aarts ziet ook mogelijkheden voor het opzetten van een technologisch topinstituut op dit gebied. Dit in samenwerking met Brainport Eindhoven, dat veel ervaring heeft met het opzetten van dit soort projecten, aldus Aarts. De plannen hiervoor zijn volgens hem nu nog ‘super prematuur’, maar het zou in het tweede kwartaal van 2010 al een feit kunnen zijn./.