“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval
PF wil meer aandacht voor duurzaamheid aan TU/e
27 november 2008 - Als het aan studentenfractie PF ligt, komen er expliciete doelstellingen op het gebied van duurzaamheid in zowel de Bestuurlijke Agenda 2009 als het Instellingsplan TU/e 2009-2012.

De PF-fractie denkt dan aan het stimuleren van energiebesparing, meer aandacht voor duurzaamheid in onderwijs en onderzoek, en meer producten met een Fairtrade of EKO-label in de kantines. Ook stelt de fractie voor om in navolging van de Rijksuniversiteit Groningen een duurzaamheidsportal te realiseren - een website voor interne en externe communicatie over het duurzaamheidsbeleid van de TU/e. Om het College van Bestuur tot actie te bewegen, heeft de UR-fractie van de PF een initiatiefvoorstel ingediend dat op maandag 1 december wordt toegelicht tijdens de vergadering van de universiteitsraad.

Volgens PF-fractievoorzitter Christopher Gits is de actie ingegeven door het LHUMP, het studentennetwerk voor duurzame ontwikkeling waarbij de vereniging PF is aangesloten, en het feit dat verwante instellingen als de universiteiten van Wageningen, Nijmegen en Utrecht doelen hebben gesteld op het gebied van duurzaamheid. “De Bestuurlijke Agenda en het Instellingsplan worden binnenkort in de U-raad besproken, en dat hebben wij aangegrepen om extra aandacht te genereren voor duurzaamheid op de TU/e.” Gits denkt dat de TU/e veel te winnen heeft bij een duurzamer beleid, ook op publicitair vlak: “Via een duurzaamheidsportal bijvoorbeeld, kun je een positief beeld uitdragen. Aangezien de website van de TU/e de komende tijd toch wordt aangepast, lijkt dit een goed moment om zo’n portal op te zetten.” Ook stelt hij voor om een competitie tussen de gebouwen op de campus te organiseren om het energieverbruik omlaag te brengen. “Plaats in elk gebouw een monitor met hoeveel gas, water en elektriciteit daar is verbruikt. Zo kun je op een speelse manier een proces van bewustwording in gang zetten.”

Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen wil nog niet inhoudelijk op het voorstel reageren: “Na een plenaire behandeling van het voorstel in de U-raadvergadering zal blijken of er draagvlak is binnen de raad. Pas dan zal het College van Bestuur zich hierover verder buigen.”/.