“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval
ID gaat slimme materialen inventariseren
27 november 2008 - De faculteit Industrial Design wil een inventarisatie maken van intelligente materialen en producten die dankzij deze materialen bestaan. Het project zou één van eerste concrete bijdragen van de TU/e zijn aan Material Matters, het nieuwe kenniscentrum rond materialen in de Witte Dame.

De TU/e-faculteit Industrial Design stond zo’n drie jaar terug samen met Philips Design en de Design Academy aan de wieg van Material Matters. Het kennisplatform opende eind oktober zijn deuren in de Witte Dame, maar bevindt zich nog in de opbouwfase. Directeur Ton Kooymans is volop met betrokkenen aan het onderhandelen over hun bijdragen: niet alleen in materialen en menskracht, liefst ook in keiharde euro’s. “Als nieuwe directeur wil ik doorpakken, samen met anderen die hun nek uitsteken en daadwerkelijk meewerken én meebetalen. Praten moet wel leiden tot actie.”

De ID-faculteit heeft bij de start van het initiatief in 2006 (toen nog ‘Materialen Bibliotheek Eindhoven’ geheten) een bijdrage van vijftigduizend euro toegezegd in de vorm van te besteden uren en te leveren diensten, waarvan ID mee de inhoud bepaalt. Material Matters-directeur Kooymans wil dit bedrag het liefst zélf bestemmen en uitgeven, iets wat hij nog wil bespreken met de faculteit. “Als ik die pot geld in eigen handen heb, kan ik zelf de juiste mensen inhuren en ook kwaliteit eisen.” Volgens ID-decaan Schouten is de toegezegde vijftigduizend euro in elk geval geen concrete geldelijke bijdrage, maar wordt dit bedrag vertaald in menselijke inspanningen voor het kenniscentrum. Hoe precies, “daarover onderhandel ik wel met Material Matters.”

Die inspanningen zullen volgens Schouten nadrukkelijk gericht zijn op intelligente materialen, niet op materialen die bedoeld zijn voor de verpakking en vormgeving van producten. “Daarmee hebben wij niet zoveel, dat is meer het terrein van de Design Academy, ook binnen Material Matters. Het gaat ons vooral om materialen die nodig zijn voor de intelligente binnenkant.”

Budget
Een projectomschrijving om deze slimme materialen eerst uitgebreid in kaart te brengen, ligt klaar. De faculteit is nog op zoek naar budget om er iemand op te kunnen zetten, als het aan Schouten ligt een net afgestudeerde natuurkundige of elektrotechnicus. “We zitten als faculteit al niet zo ruim in onze jas; dit geld moeten we elders zien te vinden.” Wáár, dat weet Schouten nog niet. “Daar ligt volgens mij ook een belangrijke taak voor Material Matters, om in kaart te brengen welke kanalen er zoal zijn om dit initiatief en projecten daarbinnen gefinancierd te krijgen.”/.

Lees verder op Material Matters: ‘Etalage van slimme dingen’.