“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval
TU/e-student genomineerd voor bobslee-team Olympische Spelen
2 december 2008 - TU/e-student en bobsleeër Arno Klaassen heeft zich in Winterberg in de viermansslee genomineerd voor de Olympische Spelen in Vancouver in 2010. De ploeg, waarbinnen Klaassen remmer is, werd afgelopen weekend vierde tijdens deze eerste wereldbekerwedstrijd van het seizoen. x1_s.jpg
Arno Klaassen. Foto: Bart van Overbeeke.

Verzekerd van Olympische deelname is Klaassen nog niet, maar het resultaat haalt wel wat druk weg, laat de Werktuigbouwkundestudent weten vanuit Altenberg, waar deze week de volgende wereldbekerwedstrijd plaatsvindt.

“NOC*NSF stelt bepaalde eisen aan de sporters die worden afgevaardigd naar de Spelen. In het jaar van de Spelen zelf kun je je kwalificeren door te bewijzen dat je aan die eisen voldoet. Maar in de aanloop daarnaar kun je je ook al nomineren, wat in ons geval betekent dat we één keer in de top-acht moesten komen bij een wereldbekerwedstrijd of het WK. En daar hebben wij nu al aan voldaan, waardoor we volgend jaar alleen nog vormbehoud hoeven te tonen”, vertelt Klaassen. Dit betekent dat de viermansformatie nog één keer bij de eerste tien van een wereldbekerwedstrijd moet eindigen.

De kwalificatie voor de Spelen is dus binnen handbereik. Klaassen: “Nu is het vooral zaak om in de eerste startgroep te blijven. De eerste tien ploegen op de ranglijst van de wereldbekerwedstrijden, mogen loten wie er tijdens de volgende wereldbekerwedstrijd als eerste de berg af mag. En als eerste heb je gewoon het beste ijs.”

Behalve Klaassen deed ook oud-TU/e-student Bouwkunde Vincent Kortbeek mee aan de wereldbekerwedstrijd in Winterberg. Kortbeek is piloot van een tweemansbob. Daarvoor zat hij in de viermansbob met Klaasen. Hij eindigde in Winterberg op de 25ste plaats. Zijn doel is meedoen aan de Olympische Spelen van 2014 in Rusland.