“Ik geniet erg van werken met studenten”

Material Matters

GELIMBO- prins carnaval

Stille actie TU/e-studenten tegen harde knip

2 december 2008 - Zo’n veertig studenten stonden vandaag op de TU/e letterlijk stil bij de harde knip. De actie was opgezet door studentenfractie PF. Ook studenten in Nijmegen, Utrecht, Wageningen, Groningen en Amsterdam brachten hun aversie tegen de maatregel vandaag onder de aandacht.

x2_s.jpg
TU/e-studenten stonden letterlijk even stil bij de harde knip. Foto: Peter Spijker

In de meeste steden lag de opkomst rond de vijftig studenten. De harde knip houdt in dat studenten pas aan de master kunnen beginnen als zij alle vakken uit de bachelor gehaald hebben. Onderwijsminister Ronald Plasterk wil dat deze maatregel in 2010 is ingevoerd.

PF-voorzitter Christopher Gits is tevreden over de TU/e-actie. “We willen de maatregel onder de aandacht brengen en volgens mij is dat aardig gelukt.” PF-lid Jolet van Erum: “Een nog wat hogere opkomst was natuurlijk leuk geweest, maar het belangrijkste is dat studenten weten wat er speelt. Het is te laat als de maatregel al is ingevoerd. Bovendien hebben al aardig wat studenten de petitie ondertekend.”

Via www.geenhardeknip.nl kunnen studenten hun handtekening onder een petitie zetten. Sara Struik, coördinator van het landelijk actiecomité, laat weten dat er inmiddels meer dan drieduizend stemmen zijn verzameld. “Op de website staat de teller op circa 2.500 handtekeningen. Verder zijn er vandaag handtekeningen op papier verzameld.”

Martijn van der Eerden, student Technische Innovatiewetenschappen, heeft zich vandaag aangesloten bij de actie op de TU/e. “Als je een harde knip invoert, stimuleer je studenten niet om activiteiten buiten hun studie te ontplooien”, betoogt hij. Studiegenoot Lisanne Saes: “Van de meeste studenten hoor ik dat ze tegen zijn. Ik denk zelf dat het vooral veel studievertraging oplevert.” Bas Gildemeijer, student Bouwkunde, is ondanks zijn aanwezigheid niet faliekant tegen. “Het zou kinderachtig zijn als je studenten vanwege twee studiepunten een half jaar laat wachten. Als het veel vakken zijn, wordt het een ander verhaal. Dan zeg ik, maak je nuttig en doe een paar maanden bestuur.”

Het landelijk actiecomité is van plan de handtekeningen aan minister Plasterk te geven als het onderwerp in de Tweede Kamer wordt behandeld. Het is nog niet bekend wanneer dat is. Het comité wil maandag 8 december naar Den Haag gaan. Struik: “Studenten die zich willen aansluiten, zijn welkom. We willen echter geen massademonstratie. We willen politici eerst met argumenten overreden.”