“De computer is een gemak, maar niet zaligmakend”

Snel gemaakte racewagens in actie bij TNO

Afstudeerders sneller aan de juiste baan met TU/e Career Center
Werkstraf geëist tegen TU/e-fraudeur
18 december 2008 - Justitie heeft 240 uur werkstraf en acht maanden voorwaardelijke celstraf geëist tegen een oud-medewerker van de TU/e. De 44-jarige Eindhovenaar wordt ervan verdacht ruim 270.000 euro te hebben verduisterd. Hij stond maandag 15 december terecht in de rechtbank van Den Bosch.

De verdachte, werkzaam bij de Dienst Financiële en Economische Zaken, was gedetacheerd bij de Gemeenschappelijke Technische Dienst van de TU/e. Hij zou van december 2002 tot en met december 2007 met valse rekeningen ten onrechte 271.112,98 euro hebben opgestreken van de universiteit. Tijdens deze periode diende hij nota’s in voor allerlei diensten en goederen die nooit werden geleverd. Het geld werd gestort op de rekening van het bedrijf DesAdm, waarvan de Eindhovenaar eigenaar was.

Toen deze feiten in februari 2008 aan het licht kwamen bij de factuurverwerking, werd de man geschorst en deed de TU/e aangifte. De Eindhovenaar werd in maart door de politie aangehouden en zat een aantal dagen vast voor verhoor.

Het Openbaar Ministerie eiste tijdens de zitting ook een proeftijd van twee jaar. Het geld dat met de oplichting is verkregen, zal via een civiele procedure worden teruggevorderd, evenals de rente over het bedrag en de proceskosten van 25.000 euro die de TU/e heeft moeten maken.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak./.