“De computer is een gemak, maar niet zaligmakend”

Snel gemaakte racewagens in actie bij TNO

Afstudeerders sneller aan de juiste baan met TU/e Career Center
Bouwkundestudenten moeten voortaan betalen voor materialen
18 december 2008 - Bouwkunde-studenten moeten vanaf 1 februari in de maquettewerkplaats gaan betalen voor de meest gebruikte materialen zoals papier, hout en kunststof. Hiermee zou een maquette, afhankelijk van het formaat, studenten tussen de 50 en 115 euro kosten. De faculteit, die fors moet bezuinigen, verwacht met deze maatregel het materiaalgebruik met zo’n twintig procent te kunnen terugdringen.
De CHEOPS-‘actie-zwerver’ die bedelt om geld om de faculteit de winter door te helpen.
Foto: Rien Meulman

Bezuinigingen vanuit Den Haag en stijgende kosten maken dat Bouwkunde in 2009 kampt met een krappe begroting, legt het faculteitsbestuur uit op StudyWeb. De faculteit zegt bezuinigingen in de docentenstaf zoveel mogelijk te willen beperken. Dat laatste is een goede zaak, vindt CHEOPS-penningmeester Loek Overes, “want bij veel projecten, vooral bij Stedenbouw en Architectuur, laat de begeleiding al een paar maanden te wensen over.” Overes zegt het ook logisch te vinden dat kritisch bekeken wordt of bijvoorbeeld bepaalde slecht bezochte colleges moeten worden stopgezet.

De studievereniging is er echter niet gelukkig mee dat het lijkt alsof de student, met de kosten voor materialen, opdraait voor de financiële besognes van de faculteit. “Op zich jammer dat we moeten gaan betalen, maar misschien zijn we daarmee tot nu toe wel gewoon verwend geweest. Het gaat ons om de réden die het faculteitsbestuur geeft, waardoor het overkomt alsof we als studenten moeten betalen voor kwalitatief voldoende onderwijs. Waarvoor betalen we dan collegegeld?” Ook ‘stak’ het de studievereniging dat het faculteitsbestuur hierover niet eerder heeft gecommuniceerd met studenten: “Dat had een hoop twijfels en geruchten kunnen voorkomen.”

Dinsdag 16 december ging CHEOPS daarom in gesprek met het faculteitsbestuur. Volgens CHEOPS-pr-commissaris Barry Kroon was het gesprek niet toereikend. “We hebben niet genoeg duidelijkheid gekregen.” Daarom zetten de verenigingen van Bouwkunde woensdag een pop neer in Plaza in Vertigo die ‘bedelt’ om geld voor de faculteit. Daarnaast zijn ze bezig met een brief voor het faculteitsbestuur waarin ze duidelijk maken dat ze het niet eens zijn met de maatregel. Opleidingsdirecteur dr.ir. Faas Moonen zegt het signaal van de studenten ter harte te nemen: “Er bestaat blijkbaar onduidelijkheid over de financiële situatie van de faculteit en de consequenties voor hun specifieke situatie. Ze maken zich zorgen, veelal uit onwetendheid. Ik hoop ze te hebben kunnen verzekeren dat de kwaliteit van het onderwijs niet onder de bezuinigingen lijdt, temeer omdat wij denken te kunnen besparen op posten die niet direct met het onderwijs te maken hebben.”

Verspild
Dat neemt niet weg dat sommige bezuinigingsmaatregelen pijn doen, erkent Moonen. “Voor zover ik weet, waren we de enige bouwkundefaculteit ter wereld waar studenten gratis met materialen konden stoeien. Het is jammer dat we dat niet kunnen volhouden, maar anderzijds werd ook gewoon een hoop materiaal verspild.”

Hoeveel het faculteitsbestuur in euro’s op de materiaalkosten denkt te besparen, weet Moonen uit het hoofd niet, “maar ruwweg denken we het verbruik met zo’n twintig procent te kunnen terugdringen. Het is bovendien helemaal niet verkeerd dat studenten een besef krijgen van wat materialen kosten en dat ze leren keuzes te maken. Uiteindelijk gaat het toch om het bouwkundig concept, niet om de mooist uitgevoerde maquette.”/.