“De computer is een gemak, maar niet zaligmakend”

Snel gemaakte racewagens in actie bij TNO

Afstudeerders sneller aan de juiste baan met TU/e Career Center
Groep-één wint verkiezingen U-raad
18 december 2008 - Studentenfractie Groep-één neemt in de universiteitsraad (UR) een zetel over van de andere studentenfractie, PF. Groep-één wordt met haar zes zetels twee keer zo groot als concurrent PF. De opkomst voor de verkiezingen was dit jaar weer hoog: 46 procent. Voor de personeelsgeleding waren dit jaar geen verkiezingen.
De winnende groep met rechts lijsttrekker Marieke Oosterbaan. Foto: Rien Meulman

Groep-één kreeg 1.821 stemmen, PF 1.017. De laatste heeft hiermee 36 procent van de stemmen. Daarmee tekent zich een dalende trend af voor deze fractie. De PF kreeg in 2006 nog de voorkeur van 46 procent van de kiezende studenten; in 2007 was dat al gedaald naar 42 procent.

Lijsttrekker van Groep-één Marieke Oosterbaan is blij en ook een beetje verrast. “Je gaat er niet vanuit dat je ineens zes zetels krijgt in plaats van de normale vijf.” Haar groep voerde een campagne waarbij de focus lag op de personen, terwijl bij PF geen enkele persoon in beeld stond op de posters. Oosterbaan denkt dat het wel bijgedragen heeft aan het succes. “Mensen stemmen toch op een persoon.”

De focus van de PF in de campagne op de inhoud lijkt geen succes. Volgende keer toch maar meer op de personen en de plaatjes focussen? PF-fractieleider Stefan Wouters sluit niets uit. “Met deze uitslag moeten we alles opnieuw bekijken.”

Zijn groep is nu weliswaar de underdog, maar hij heeft goede hoop dat de inbreng van zijn ervaring de PF geen windeieren gaat leggen. Wel zal het de komende tijd moeilijk worden, omdat het met drie man in de UR tijdrovend wordt om alle kwesties te behappen.

Een opmerkelijk detail aan deze verkiezingen: de fraaie dames van Groep-één trokken gemiddeld 90 stemmen, de heren op die lijst slechts 44. Bij de PF maakt het geslacht geen verschil in de uitslag, zowel dames als heren kregen gemiddeld 33 stemmen. Is dat een succesformule, vrouwelijk schoon voorop zetten op een ‘mannenuniversiteit’? Oosterbaan, glimlachend: “Zo te zien wel ja.” Maar dat is volgens haar geen bewuste keuze. “We weigeren geen mensen die niet knap genoeg zijn.” De reactie van concurrent Wouters: “Wij stemmen onze lijst niet af op uiterlijk, maar op inhoud.”/.

De integrale uitslag van de UR-verkiezingen is te vinden op