“De computer is een gemak, maar niet zaligmakend”

Snel gemaakte racewagens in actie bij TNO

Afstudeerders sneller aan de juiste baan met TU/e Career Center
Bouwkunde trekt stekker uit personeelsblad
18 december 2008 - Het faculteitsbestuur van Bouwkunde heeft de stekker uit het personeelsblad Groen Licht getrokken. Directeur bedrijfsvoering drs. Marius Monen spreekt van ‘een relevante post’ die de faculteit, gedwongen door financiële krapte, niet overeind kon houden.

Na nog geen jaar, waarin het blad vijf keer verscheen, is Groen Licht dus alweer ter ziele. Geen plezierige beslissing, zegt Monen, “want we waren er erg tevreden over. Maar we hebben er het geld niet voor.” De directeur bedrijfsvoering wil niet zeggen om wat voor bedrag het gaat. Een aantal mensen binnen Bouwkunde is aan het kijken naar alternatieven, maar daarover wil Monen nog niet teveel kwijt. Er wordt in elk geval gedacht aan een alternatief dat eveneens op papier zou moeten verschijnen en niet online (zoals, sinds een jaar, ook het facultaire mededelingenblad Bouwpers verschijnt). Monen: “Kortere berichten en weetjes kun je prima via internet verspreiden, maar sommige achtergrondonderwerpen moet je wat rustiger tot je kunnen nemen.”

P&O-adviseur Tineke van den Bosch, hoofdredacteur van het ter ziele gegane blad, betreurt het besluit. “Het was geen sufferdje van ‘huppeldepup heeft een baby gekregen’, maar een mooi en divers blad, met goede inhoudelijke verhalen en rubrieken. Met Groen Licht wilden we medewerkers ook de mogelijkheid geven elkaar beter te leren kennen, te reageren op onder meer beleidszaken, maar ze ook een kijkje buiten de faculteit geven, bijvoorbeeld via interviews met mensen van buiten de TU/e.” De redactie werd daarvoor bijgestaan door een communicatiebureau.

Hoe het blad (met een oplage van een kleine duizend stuks) werd ontvangen, “dat wilden we net gaan onderzoeken”, aldus Van den Bosch. “De reacties waren altijd wel positief, maar er is een verschil of mensen het ‘wel leuk’ vinden of dat ze het écht lezen.”/.