“De computer is een gemak, maar niet zaligmakend”

Snel gemaakte racewagens in actie bij TNO

Afstudeerders sneller aan de juiste baan met TU/e Career Center

Frauderende TU/e-boekhouder de cel in

6 januari 2009 - Een 44-jarige ex-boekhouder van de TU/e is door de rechtbank van Den Bosch eind december veroordeeld tot een gevangenisstraf van twaalf maanden waarvan acht voorwaardelijk. Hij had de universiteit voor ruim 270.000 euro opgelicht.

De Eindhovenaar werkte voor de Dienst Financiële en Economische Zaken en was gedetacheerd bij de Gemeenschappelijke Technische Dienst van de TU/e. Hij diende bij zijn collega’s van de afdeling factuurverwerking valse rekeningen in voor diensten en goederen die niet werden geleverd. De nota’s kwamen telkens van het bedrijfje DesAdm, een dekmantel voor de bankrekening van de man zelf. De fraude vond plaats tussen 2002 en 2007. De boekhouder viel in februari 2008 door de mand en werd door de politie aangehouden.

De man moet van de rechtbank het schadebedrag, inclusief rente opgelopen tot bijna 310.000 euro, terugbetalen aan de universiteit. De proceskosten, volgens de TU/e 25.000 euro, is een zaak voor de burgerlijke rechter.

Justitie eiste 15 december een werkstraf van 240 uur en acht maanden voorwaardelijke celstraf. De rechtbank vond een zwaardere straf gepast, gezien de ernst van de fraude en de lange periode waarin de oplichting plaatsvond.