“De computer is een gemak, maar niet zaligmakend”

Snel gemaakte racewagens in actie bij TNO

Afstudeerders sneller aan de juiste baan met TU/e Career Center
Lundqvist: “Vooral nu investeren in kennis en innovatie”
7 januari 2009 - Als de investeringen in R&D in onze regio teruglopen, kan dat blijvende negatieve gevolgen hebben voor de positie van Brainport. Juist nu er een kredietcrisis is, moeten overheden, bedrijven en de universiteit investeren. Dit zei collegevoorzitter ing. Amandus Lundqvist afgelopen maandag tijdens zijn nieuwjaarstoespraak in de Senaatzaal in het Auditorium. x3_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke.

De bedrijven in onze regio worden geconfronteerd met flink dalende omzetten, met kostenbesparingen tot gevolg. Als er straks ook in R&D-programma’s gesneden gaat worden, dan wordt het gevaarlijk, aldus Lundqvist. ‘Keynesiaans optreden’, daarvoor pleitte hij in zijn rede. De overheid moet de economie aanjagen door te investeren, door projecten naar voren te halen.

De TU/e neemt haar verantwoordelijkheid al, aldus Lundqvist. De universiteit wil zo snel mogelijk beginnen met de totale renovatie van de W-hal; een project waarmee zo’n vijftig miljoen euro gemoeid is. Verder wil de TU/e snel van start met nieuwe multidisciplinaire onderzoeksprogramma’s, bijvoorbeeld op het gebied van licht, en heeft de universiteit de bereidheid allerlei initiatieven en investeringen naar voren te halen. Maar ook overheden en bedrijfsleven moeten meedoen, luidde de oproep van Lundqvist, onder meer door voldoende stage-, promotie-, en afstudeerplaatsen beschikbaar te blijven stellen.

De universiteit heeft een flinke dosis ambitieuze plannen voor het komende jaar, vertelde de collegevoorzitter zijn gehoor. “We staan er goed voor. Onze wetenschappelijke impact ligt vijftig procent boven het wereldgemiddelde, en in de hooglerarenenquête van Elsevier zijn we al vier jaar op rij de beste TU van het land. Die positie willen we minstens handhaven, daarom hebben we tal van ambitieuze plannen.”

Om er een aantal te noemen: de opbouw van een Brabant Center of Entrepreneurship (samen met de universiteit in Tilburg), uitbreiden van het aantal partneruniversiteiten voor werving van internationale masterstudenten, de opbouw van het Institute for Complex Molecular Systems van hoogleraar Bert Meijer, onderzoek naar een brede Engelstalige bacheloropleiding ‘Engineering Science’ en de invoering van een nieuwe jaarindeling met twee semesters van twee blokken. En zo passeerden nog enkele tientallen punten de revue.

“Het wordt een jaar van twee kanten”, besloot Lundqvist zijn speech. “Enerzijds veel ambities, en anderzijds een zeer koude buitenwereld.”