“De computer is een gemak, maar niet zaligmakend”

Snel gemaakte racewagens in actie bij TNO

Afstudeerders sneller aan de juiste baan met TU/e Career Center
ID opent het jaar met verlichte wensen
9 januari 2009 - Eigenlijk mochten ze in verband met het vliegverkeer niet opgelaten worden, de vijfhonderd wensballonnen die de faculteit Industrial Design had ingeslagen om de nieuwjaarsborrel op te luisteren. Maar een handjevol ID'ers liet gisteren hun ballonnen toch de lucht inzweven, wat een mooi beeld opleverde tegen de winterse avondlucht. x4_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke.

De faculteit had de zogenaamde 'sky lanterns' gekocht om eens op een andere manier het nieuwe jaar te starten - ballonnen met vriendelijke wensen van ID'ers aan ID'ers - en om een van de nieuwe thema's te onderstrepen: i-lighting. "Symbolisch de omgeving verlichten", daar ging het onder meer om, vertelt dr. Lucas Asselbergs van ID.

Maar het plan viel in het water toen eerder deze week bleek dat de ballonnen in verband met de veiligheid van het vliegverkeer niet de lucht in mochten. Volgens de afdeling Bedrijfshulpverlening van de TU/e is het probleem vooral dat ID de geplande ballonoplating te laat heeft gemeld. Te laat of niet, enkele ID'ers lieten hun wensen gisteren toch opstijgen. "We hebben duidelijk gecommuniceerd dat het niet mocht", onderstreept Asselbergs. En voor wie zich zorgen maakt over het milieu: de lantaarns zijn biologisch afbreekbaar.