Kunst maakt warm voor techniek

Zwevende robot nauwkeurig en snel

Poolen en darten in de kroeg
TU/e wereldwijd nummer 1 in onderzoek met industrie
29 januari 2009 - De TU/e creëert van de 350 grootste research universiteiten ter wereld procentueel de grootste wetenschappelijke output in samenwerking met de industrie. In een wereldranking, opgesteld door het Leidse Center for Science and Technology Studies (CWTS), staat de TU/e met een score van 10,5 procent van de publicaties bovenaan.

De TU/e is ‘vanzelfsprekend trots en blij’ met de positie aan de top van de lijst, laat CvB-woordvoerder Peter van Dam weten. “Deze positie bevestigt de unieke, hechte R&D-samenwerking tussen de TU/e en de hightechindustrie in Brainport Eindhoven en de rest van Nederland.”

Vooral in de gebieden elektrotechniek, natuurkunde en chemische technologie heeft de TU/e een opmerkelijk sterke samenwerking met het bedrijfsleven. Van de wetenschappelijke publicaties op het gebied van elektrotechniek komt meer dan een kwart tot stand in samenwerking met ondernemingen. Voor natuurkunde is dat 14,7 procent en voor chemische technologie 13,7 procent.

Het is volgens de CWTS-onderzoekers de eerste keer dat bekeken wordt welke universiteiten het meeste bijdragen aan de wetenschappelijke kennis van bedrijven. Ze namen voor hun onderzoek data uit het Web of Science voor de jaren 2002 tot en met 2006 onder de loep, en bekeken voor alle publicaties wie erbij betrokken waren en welke partijen. Web of Science verzamelt de wetenschappelijke publicaties van zo’n veertienduizend wetenschappelijke tijdschriften.

Op plaatsen twee tot en met vier in de ranking, die dinsdag 27 januari is gepubliceerd, staan drie universiteiten uit Japan. De TU Delft staat op plaats vijf, met een percentage van 8,3 procent. Daarmee komt de Delftse universiteit in de lijst van Europese ranglijsten op plaats twee. De Technical University of Denmark, een partneruniversiteit van de TU/e, staat op plek drie in de Europese lijst.

Traktatie
Het College van Bestuur biedt vandaag, donderdag 29 januari, iedereen een traktatie aan om de NO. 1-ranking te vieren. De traktatie is tussen 10.00 en 16.00 uur te verkrijgen in alle kantines van de TU/e, de University Club en De Zwarte Doos./.