Kunst maakt warm voor techniek

Zwevende robot nauwkeurig en snel

Poolen en darten in de kroeg
UT gaat in zee met Arabieren
29 januari 2009 - Na de Universiteit Maastricht en de Rijksuniversiteit Groningen gaat nu ook de Universiteit Twente in zee met Saudi’s. De universiteit gaat samenwerken met de Prince Mohammad Bin Fahd University (PMU) in de stad Al Khobar aan de Perzische Golf.

Eerder deze week tekenden collegevoorzitter Anne Flierman en PMU-rector Issa Al Ansari een intentieverklaring. In eerste instantie krijgt de samenwerking gestalte op de faculteit Construerende Technische Wetenschappen. “In Saudi-Arabië hebben mensen problemen die oplossingen vragen waarvoor wij de kennis in huis hebben”, zegt Jelle Ferwerda, coördinator internationalisering van de faculteit. “Denk aan waterzuiveringsprojecten.”

Het is de bedoeling dat er ook Arabische studenten naar Enschede komen. Weet de universiteit wel waar ze aan begint? Eerder bleek de komst van geneeskundestudenten uit Saudi-Arabië naar Groningen en Maastricht geen onverdeeld succes, onder meer omdat de Saudi’s het Engels onvoldoende machtig bleken. “Het heeft alleen zin als de studenten van voldoende niveau zijn”, zegt Sander Lotze, hoofd internationalisering van de universiteit. De samenwerking heeft dan ook aanvankelijk het karakter van een pilot. “Op de lange termijn hopen we er goede contacten in Saudi-Arabië aan over te houden”, aldus Lotze.

De Saudische universiteit biedt zeventien Engelstalige opleidingen aan op het gebied van techniek, bedrijfskunde en informatica. Decaan Zlatica Kraljevic vertelde het Twentse universiteitsblad UT Nieuws dat haar universiteit vooral kon leren van de interdisciplinaire benadering in Enschede en de contacten met het bedrijfsleven. Ook hoopt ze op de komst van Nederlandse studenten en onderzoekers naar de Perzische Golf.

Aan het begin van deze maand werd bekend dat de Universiteit Maastricht het onderwijsprogramma van de studie geneeskunde naar Saudi-Arabië gaat exporteren. Net als de Rijksuniversiteit Groningen trekt Maastricht al een behoorlijk aantal Saudische geneeskundestudenten. (HOP)/.