Kunst maakt warm voor techniek

Zwevende robot nauwkeurig en snel

Poolen en darten in de kroeg
Eerste promotie in Zwarte Doos
29 januari 2009 - Van de ‘gewoon wat opgeleukte’ collegezalen in het Auditorium, waar hij al de nodige promoties had bijgewoond, werd dr.ir. Vincent Tabak niet erg enthousiast. Toen hij er lucht van kreeg dat De Zwarte Doos als locatie werd bekeken, was hij er als de kippen bij om deze plek te prikken voor zijn eigen promotieplechtigheid. Maandag 26 januari was de bouwkundige de eerste die er, in de filmzaal, zijn proefschrift verdedigde.
Foto: Bart van Overbeeke

Voor zijn promotieonderzoek ontwikkelde Tabak een simulatiemodel waarmee voorspellingen kunnen worden gedaan van het verplaatsingsgedrag van mensen en van het ruimtegebruik van een organisatie in een bepaald gebouw. Een groot deel deed hij in Engeland, waar hij sinds september 2007 als ‘people flow analist’ bij een groot ingenieursbureau werkt.

Het gaat volgens hem wat ver om een link te leggen tussen dit onderzoeksthema en zijn keuze voor De Zwarte Doos als promotielocatie: “Ik heb het vanaf de opening een mooi gebouw gevonden. De hele entourage en aankleding zijn mooi en de akoestiek in de filmzaal is goed.”

Navraag bij het Bureau voor Promoties en Plechtigheden leerde dat al was bekeken of er promoties zouden kunnen plaatsvinden, maar dat er nog niemand gebruik van had gemaakt. Tabak was deze week, na goedkeuring van zijn decaan, de eerste - en naar ieders tevredenheid, “hoewel het voor de commissieleden misschien een beetje lastig was dat ze zich in het Auditorium moesten omkleden en van daaruit in toga naar De Zwarte Doos moesten komen.”

De TU/e heeft het Van Abbe Museum afgeserveerd als vaste locatie voor promoties.

Sinds juni 2007 promoveerden er acht mensen in het Van Abbe, maar erg enthousiast waren faculteiten er niet over, aldus universiteitssecretaris ir. Harry Roumen. “Men vond het podium te klein, de opstelling te smal en voor gasten is het museum moeilijk bereikbaar vanwege de beperkte parkeermogelijkheden.”

Na een evaluatie afgelopen najaar is besloten het museum in de binnenstad van tafel te vegen als vaste promotieplek. Dat wil niet zeggen dat er niet meer gepromoveerd kan worden: “Als een faculteit het graag wil, bijvoorbeeld vanwege iemands onderzoeksonderwerp of een bijzondere relatie met het Van Abbe, is alles bespreekbaar.” Dat geldt volgens Roumen ook voor andere locaties buiten het Auditorium en de eigen campus, “hoewel we niet alles zomaar zullen goedkeuren.”

Met haar ‘vertrek’ uit het Van Abbe trekt de TU/e zich overigens allerminst terug uit de binnenstad. Haar dies viert de universiteit nog altijd in de Heilig Hartkerk (Paterskerk) aan de Tramstraat en de grote Catharinakerk blijft de plek voor grotere lustrumvieringen. Voor promoties op het vlak van automotive blijft het kasteel in Helmond in beeld en als het aan Roumen ligt, zou ook De Zwarte Doos op eigen terrein een prima vaste locatie kunnen worden.

Eigen promotiezaal
“Maar het liefst zou ik zien dat we een mooie, eigen promotiezaal op de campus krijgen”, aldus de universiteitssecretaris. Studenten bij Bouwkunde bogen zich voor een project vorig jaar al eens over een speciale promotiezaal voor de TU/e. “Ze hebben hun ontwerpen gepresenteerd aan het College van Bestuur en daar werd erg enthousiast op gereageerd”, vertelt ir. Jan Schevers van de faculteit. Een vervolg op het project bleef tot dusver echter uit, aldus de projectleider./.