Kunst maakt warm voor techniek

Zwevende robot nauwkeurig en snel

Poolen en darten in de kroeg
TU/e betrokken bij Europees geneesmiddelenproject
29 januari 2009 - De TU/e is een van de partners in het ‘Sonodrugs’-project, dat gericht is op de ontwikkeling van technologieën voor de lokale afgifte van geneesmiddelen. Philips gaat het project -15,9 miljoen euro groot- leiden. De verwachting is dat de nieuwe technieken een belangrijke rol kunnen spelen in de behandeling van kanker en hart- en vaatziekten.

De betrokken partijen hopen dat met lokale afgifte van geneesmiddelen de bijwerkingen van de gebruikte medicatie tot een minimum beperkt kunnen worden. Het doel is om geneesmiddelen in nanocapsules via de bloedbaan van de patiënt naar de te behandelen locatie te brengen en vervolgens op locatie met gerichte ultrasone pulsen vrij te maken. Het project loopt vier jaar en beschikt over een budget van 15,9 miljoen euro, waarvan 10,9 miljoen door de EU wordt bijgedragen.

Hart- en vaatziekten en kanker zijn de twee dodelijkste ziekten ter wereld. Hoewel er krachtige geneesmiddelen tegen bestaan, worden deze meestal intraveneus of oraal toegediend. Hierdoor kan slechts in beperkte mate invloed worden uitgeoefend op de verspreiding van de geneesmiddelen in het lichaam. Ze werken ook in op weefsels en organen, zowel zieke als gezonde.

Het SonoDrugs-consortium bestaat naast Philips en de TU/e uit de industriële partners Nanobiotix (Frankrijk) en Lipoid (Duitsland), de universitaire medische centra Erasmus MC (Nederland) en Universitätsklinikum Münster (Duitsland) en de academische instellingen Universiteit van Cyprus, Universiteit Gent, Universiteit van Helsinki (Finland), University of London, Universiteit van Tours (Frankrijk), Universiteit Victor Segalen Bordeaux (Frankrijk), en de Universiteit van Udine (Italië)./.