Kunst maakt warm voor techniek

Zwevende robot nauwkeurig en snel

Poolen en darten in de kroeg
Gemeente tikt ST op de vingers
29 januari 2009 - Bij een controle bij de faculteit Scheikundige Technologie, op 31 oktober 2008, heeft de gemeente ‘ernstige overtredingen’ van de veiligheidsregels geconstateerd. De gemeente dreigde met dwangsommen, en liet de politie zelfs proces-verbaal opmaken. De faculteit heeft de zaak inmiddels op orde gebracht en gaat nu zelf structureel onaangekondigde controles uitvoeren om naleving te garanderen.

De opsomming van geconstateerde gebreken, in een brief van de gemeente van 9 december, lijkt niet mals. Zo waren er onder meer giftige gassen aanwezig waarvoor geen vergunning was. Gassen stonden niet op de juiste plekken opgeslagen. Chemicaliën en gasflessen werden na gebruik niet of niet op de juiste plaats opgeborgen, of in niet toegestane combinaties. Daarnaast bleek bij de controle dat de vergunningen (uit 1995 en 1996) niet geheel duidelijk en niet meer actueel waren. Bij een tweede controle, op 4 november, waren de giftige gassen zonder vergunning opgeruimd, maar alle andere punten stonden nog open, aldus de brief van de gemeente.

Het College van Bestuur riep de kersverse directeur bedrijfsvoering, dr. Laurent Nelissen -op 10 november aangetreden- op 12 december op het matje, en liet daarna per brief aan het faculteitsbestuur weten ‘buitengewoon ontstemd’ te zijn.

Controles
Inmiddels is de opslag van gassen en chemicaliën aangepakt. De ernstigste overtredingen zijn nog voor het begin van 2009 op orde gebracht, vertelt Nelissen. Dwangsommen, die potentieel konden oplopen tot tienduizenden euro’s, zijn daardoor niet opgelegd. De rest van de punten zal ruim voor 1 maart 2009 conform de regels zijn, zegt Nelissen. Ook werkt de faculteit aan de aanvraag van een nieuwe, integrale milieuvergunning, die wél alle bij ST gebruikte gassen en chemicaliën afdekt. Een concept hiervan moet op 1 maart binnen zijn bij de gemeente. “En dit zal gaan lukken”, vertelt Nelissen. Hij wil de bevindingen van de milieudienst van de gemeente zeker niet bagatelliseren. “Er zijn regels en die moeten gewoon nageleefd worden.”/.