Kunst maakt warm voor techniek

Zwevende robot nauwkeurig en snel

Poolen en darten in de kroeg
Lundqvist mist waardering voor TU’s
29 januari 2009 - Collegevoorzitter Amandus Lundqvist vindt dat er voor de afstemming van het onderzoek binnen de Nederlandse universitaire wereld een strategisch beleidskader moet komen. In een interview met Onderzoek Nederland, een onafhankelijke nieuwsbrief over management in wetenschap en technologie, beklaagt hij zich ook over het gebrek aan waardering voor de TU’s.

In de tweewekelijkse nieuwsbrief Onderzoek Nederland stond vrijdag 23 januari een paginagroot interview met Lundqvist. Naast collegevoorzitter van de TU/e is hij namelijk ook lid van de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT). Lundqvist zegt zich zorgen te maken over het onderzoekstelsel en de rol die de universiteiten daarin spelen. Zo haalt hij het rapport aan van de Commissie Dynamisering, waarin geconstateerd wordt dat er gebrek is aan vertrouwen tussen de overheid, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen. Lundqvist zegt overigens dat hij weinig merkt van dat wantrouwen bij bedrijven. Wel is volgens hem Nederland niet trots op zijn universiteiten en onderzoekers. “Vergelijk de waardering voor de technische universiteiten in Nederland -die het ook internationaal behoorlijk goed doen- eens met de waardering voor MIT of de ETH in Zurich. Ik denk dat in het buitenland meer waardering bestaat voor onze universiteiten dan in eigen land.”

Regisseur
Lundqvist vindt ook dat het ministerie van OCW meer de dialoog moet aangaan met de instellingen over de lange termijndoelstellingen, iets dat in zijn ogen uiterst relevant is voor Nederland Kennissamenleving. Er moet volgens hem een strategisch beleidskader voor komen. “Er is een regisseur voor nodig”, aldus Lundqvist, “en de minister van OCW is daarvoor de aangewezen persoon.” En daarmee zou OCW meer afstand moeten nemen van de sturende rol die ze nu probeert in te nemen. “Via onder meer de FES-gelden is de overheid gericht mee gaan sturen. Het nadeel daarvan is dat de termijn van die programma’s -een jaar of vier, vijf- niet in verhouding staat tot de termijn van tien, vijftien jaar die nodig is om een betekenisvol onderzoeksprogramma op te zetten”, aldus de Eindhovense CvB-voorzitter./.